Астрономи знайшли перші зорі у Всесвіті

Астрономи змогли ідентифікувати перші зорі, які запалали у Всесвіті. Вони датуються майже початком часів — приблизно 13,7 млрд років тому. Вивчення їхніх останків проллє нове світло на ранній космос.

Вчені все ще можуть спостерігати деякі із залишків перших зірок у вигляді хмар розсіяного газу та пилу
Вчені все ще можуть спостерігати деякі із залишків перших зір у вигляді хмар розсіяного газу та пилу. Фото: Unsplash

Італійська команда ідентифікувала залишки за допомогою Дуже великого телескопа (VLT) в Чилі. Вони використовували світло від квазарів — неймовірно яскравих об’єктів у центрах далеких галактик, щоб виявити їхнє існування. Провідна авторка, професорка Стефанія Сальвадорі з Флорентійського університету в Італії, сказала: «Наше відкриття прокладає нові шляхи для непрямого вивчення природи перших світил».

Квазари — це галактики з активними чорними дірами, які випускають енергійні струмені, що виходять з їхніх полюсів. Коли світло поширюється, воно проходить через хмари газу, які поглинають хвилі певної довжини, залежно від того, які елементи вони містять. Дослідники використали це поглинання, щоб виділити три віддалені газові хмари на відстані майже 25 млрд світлових років із дивними хімічними ознаками. Вони спостерігали, як з’явилися ці хмари понад 11 млрд років тому — приблизно через 2 млрд років після їхнього народження, повідомляє New Scientist.

Газові хмари часто залишаються після вибуху наднової. Але астрономи припускають, що деякі з перших зір вибухнули не повністю, залишивши свої ядра і важчі елементи всередині недоторканими. Ці вибухи залишили б після себе хмари, багаті на вуглець, кисень і магній, але з невеликим вмістом заліза або зовсім без нього, на відміну від хмар, що утворюються під час потужніших вибухів. Саме це і виявили дослідники. Хімічні сигнатури цих далеких об’єктів, яким понад 13 млрд років, разюче відрізняються від сигнатур молодших зір, таких як наше Сонце. Їхнє відкриття пояснить, як формуються зорі, галактики й навіть базові хімічні елементи.

Молодий Всесвіт та перші зорі

У перші дні існування Всесвіту були доступні лише дуже прості елементи, такі як водень і гелій. Перші зорі спалахували лише із цих елементів. З часом їхні розпечені ядра поступово перетворили прості атоми на важчі елементи, такі як вуглець, кисень, магній і, зрештою, метали.

Пізніші покоління світил утворилися з хмар газу, що містили ці важчі атоми, й сьогодні більшість зір, які спостерігають вчені, багаті на такі метали як залізо. Наше Сонце на 98% складається з водню і гелію, але містить незначну кількість важчих елементів, таких як залізо, неон і вуглець.

Ніхто напряму не спостерігав первісні зорі з дефіцитом металів безпосередньо. Більшість із них давно згасли або вибухнули. Але вчені все ще можуть спостерігати деякі з їхніх залишків у вигляді хмар розсіяного газу та пилу, вдивляючись у них за мільярди світлових років від нас.

Професорка Сальвадорі сказала: «Хмари були надзвичайно бідні на залізо та інші металеві елементи, але багаті на вуглець, кисень і магній — саме те, що повинно було залишитися після того, як у перших зір закінчилося паливо і вони вибухнули. Це узгоджується з іншими дослідженнями походження світил і може допомогти пояснити склад молодих зір, зокрема тих, що розташовані в Чумацькому Шляху».

Раніше ми повідомляли про те, як вода віком 13 млрд років приголомшила вчених.