Астрономи знайшли галактику, яка втратила свій «хвіст»

Завдяки рентгенівській обсерваторії Chandra астрономи виявили галактики, за якими тягнуться потоки перегрітого газу, що пересікаються. Взаємодія з-поміж них призвела до утворення нової структури.

Знайдені телескопом Chanrda «хвостаті» галактики у скупченні Z8338. Джерело: X-ray: NASA/CXC/Xiamen Univ./C. Ge; Optical: DESI collaboration; Image Processing: NASA/CXC/SAO/N. Wolk

Відкриття було зроблено під час вивчення галактичного скупчення Z8338. Воно знаходиться на відстані 670 млн світлових років від Землі. Z8338 являє собою хаотичний ландшафт, який містить галактики, перегрітий газ та ударні хвилі (вони нагадують звукові удари, що виникають при польоті на надзвуковій швидкості), що розташовані в одній відносно невеликій області простору. Скупчення утворилося внаслідок зіткнення двох менших за розмірами скупчень. Через це галактики, що їх утворюють, перебувають у постійному русі.

Раніше астрономи виявили в Z8338 галактику, що має два кометоподібні хвости довжиною близько 800 тисяч світлових років (це у вісім разів більше за діаметр нашого Чумацького Шляху). Вони складаються з гарячого газу. Тепер телескопу Chandra вдалося виявити, що у галактики, яка знаходиться поряд із нею, теж є пара хвостів, довжина яких становить 1,6 млн світлових років. Їх видало рентгенівське випромінювання, що випускається ним. Хвости виникли внаслідок того, що галактика втратила частину своєї речовини під впливом гарячого газу, через яку вона проноситься. Потім ця речовина розділилася на два потоки.

Тепер дослідники мають докази, що це розділення сталося в результаті перетину один з одним потоків газу, які тягнуться за двома близькими галактиками. Як підтвердження цієї гіпотези вони опублікували зображення Z8338. Фіолетовий колір відповідає рентгенівському випромінюванню, що випускається гарячим газом.

Знімок демонструє, що один із хвостів галактики «відірвався». Це сталося внаслідок його зіткнення з потоком газу від іншої галактики. За оцінками астрономів утворена після відриву хмара зможе існувати, як мінімум, 30 мільйонів років. За цей час у ній може встигнути сформуватися нове покоління зір та планет.

Раніше ми розповідали, як астрономи виявили рекордний джет чорної діри.

Чи може міжзоряний квантовий зв’язок залучити Землю або розв’язати парадокс Фермі?
10 мільярдів градусів: новий японський телескоп розкрив таємниці загиблої зорі