Астрономи зазнімкували джети новонароджених зір

Під час спостережень, виконаних за допомогою встановленого в Чилі телескопа Gemini South, астрономи змогли отримати чудові зображення газопилових струменів (джетів). Вони утворилися внаслідок активності новонароджених світил.

Джети новонародженої зорі IRAS 17527-2439 (знімок телескопа Gemini South). Джерело: International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA

Джети є досить поширеним побічним продуктом зореутворення. Вважається, що вони виникають у результаті взаємодії між магнітними полями молодих світил, що обертаються, та оточуючими їх газопиловими дисками. Це призводить до утворення подвійних потоків іонізованого газу, що викидаються у протилежних напрямках.

Джерелом одного зі сфотографованих Gemini South джетів є зоря IRAS 17527-2439, що розташована на відстані 10 тисяч світлових років від Землі. Саме світило закрите від нас хмарою холодного пилу. Але зроблене в інфрачервоному діапазоні зображення наочно демонструє вироблений ним джет, протяжність якого становить 5 світлових років. Його хвилеподібна форма пояснюється зміною напрямку осі обертання зорі. На думку астрономів, ці коливання пов’язані з гравітаційним впливом сусідніх світил. Спостереження свідчать, що IRAS 17527-2439 може входити до складу потрійної системи, компоненти якої розділені дистанцією, що перевищує 300 млрд км.

Другий сфотографований Gemini South джет розташований в області зореутворення HII, що розташована на відстані 2 тисячі світлових років від Землі. Струмінь складається з ланцюжка вузлів, що свідчать про його утворення парою зір, які періодично викидають речовину в космос.

Джети пари новонароджених світил, розташованих у сфері зореутворення HII (знімок телескопа Gemini South). Джерело: International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA

Джерелами джетів є не лише новонароджені зорі. Аналогічні струмені речовини (тільки у значно більших масштабах) також утворюються під час активності надмасивних чорних дір. Нещодавно астрономам вдалося знайти сліди одного з таких джетів, випущених із центра Чумацького Шляху. Також вони зафіксували рекордне виверження чорної діри, розташованої в центрі однієї з сусідніх галактик.