Астрономи «закрили» екзопланету в потрійній зоряній системі

Міжнародна команда астрономів відкликала з журналу Science опубліковану 2016 року статтю. Вона була присвячена відкриттю екзопланети в системі HD 131399, яка містить три зорі.

Система HD 131399 в уявленні художника. Джерело: ESO/L. Calçada/M. Kornmesser

Система HD 131399 розташована на відстані 350 світлових років від Сонця. Вона складається з трьох світил спектральних класів A, G та K. Під час прямих спостережень системи астрономи помітили ще один об’єкт. Він був класифікований як газовий гігант, що обертається навколо однієї з зір HD 131399, його маса вчетверо перевершує масу Юпітера.

Гучна знахідка привернула особливу увагу з боку наукової спільноти. Проте під час подальших спостережень інші команди астрономів поставили під сумнів висновки своїх колег. Детальніший аналіз показав, що «екзопланета», швидше за все, не входить до складу HD 131399 і є набагато більш далеким фоновим об’єктом.

Цей висновок змусив першу групу дослідників ще раз проаналізувати свою попередню роботу, а потім провести нові спостереження HD 131399. Вони виявили суттєву різницю у відстані між HD 131399 та об’єктом, прийнятим за екзопланету. Це означає, що він справді є фоновим тілом — найімовірніше, далекою зорею.

Попри цілком зрозуміле розчарування астрономів, «закриття» екзопланети також має важливе значення. Воно наочно демонструє труднощі, що виникають під час співставлення положень небесних тіл, та необхідність повторної перевірки висновків іншими командами дослідників.

Ви також можете прочитати про нещодавнє «закриття» чорної діри.

James Webb виявив найвіддаленіший вибух наднової у ранньому Всесвіті