Астрономи «закрили» чорну діру

У 2020 році група астрономів із Європейської південної обсерваторії (ESO) повідомила про виявлення найближчої до Землі чорної діри, розташованої на відстані всього тисячі світлових років від нас у системі HR 6819. Проте нещодавно результати цієї роботи були поставлені під сумнів іншими дослідниками. Вони дійшли висновку, що насправді у HR 6819 немає чорної діри.

Система HR 6819 в уявленні художника. Джерело: ESO/L. Calçada

Спочатку вважалося, що HR 6819 є потрійною зоряною системою. У ній одне світило обертається навколо чорної діри за 40 днів, а інше перебуває на більш широкій орбіті. Однак під час нового дослідження запропонували альтернативну інтерпретацію цієї системи. Згідно з ним, насправді HR 6819 складається лише з двох світил на 40-денній орбіті. Одне з них «роздягнене» — тобто в минулому віддало більшу частину своєї маси зорі-компаньйону.

За словами вчених, щоб зрозуміти, яка з двох інтерпретацій є правильною, вони задіяли Дуже великий телескоп ESO (VLT) і Дуже великий телескоп-інтерферометр (VLTI). Спостереження підтвердили відсутність зорі на широкій орбіті. HR 6819 складається з двох яскравих джерел, розділених лише третиною астрономічної одиниці. Отже, астрономи «закрили» чорну діру.

Ширококутне зображення області неба навколо системи HR 6819. Джерело: ESO/Digitized Sky Survey 2. Acknowledgement: Davide De Martin

На думку дослідників, вони застали цю систему після того, як одна із зір «всмоктала» атмосферу компаньйона, що призвело до збільшення її періоду обертання. Це явище іноді називається зоряним вампіризмом.

Учасники наукової групи планують продовжити вивчення HR 6819 з використанням VLTI. Вчені проводитимуть тривалі спільні дослідження системи, щоб краще зрозуміти її еволюцію, ввести обмеження на її властивості та використовувати отримані знання для вивчення інших подвійних систем.

Нагадаємо, що ми також розповідали про те, як астрономи поспостерігали «танок» двох надмасивних чорних дір.