Астрономи виявили десятки нових пульсуючих білих карликів

Більшість білих карликів у Галактиці мають стабільну світність. Однак деякі з них пульсують. Нещодавно вчені відкрили 32 таких зорі за допомогою космічного телескопа TESS.

Астрономи знайшли нові пульсуючі білі карлики
Астрономи знайшли нові пульсуючі білі карлики. Джерело: phys.org

Відкриття пульсуючих білих карликів

За допомогою супутника NASA Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) астрономи виявили 32 нових яскравих пульсуючих DA білих карликів підкласу ZZ Кита. Про це повідомляється в науковій статті, опублікованій 9 липня на сервері препринтів arXiv.

Білі карлики — це ядра зір, що залишаються після того, як вони вичерпують своє ядерне паливо та проходять стадію червоного гіганта. Через свою високу гравітацію вони мають атмосферу, що складається або з чистого водню, або з чистого гелію. Однак невелика частина цих об’єктів містить сліди важчих елементів.

Також існує невелика популяція пульсуючих білих карликів. Їхня світність змінюється через нерадіальні пульсації гравітаційних хвиль всередині цих об’єктів. Один із підтипів цих зір відомий як DAV, або зорі ZZ Кита — це білі карлики спектрального типу DA, що мають у своїх спектрах лише лінії поглинання водню.

Тепер команда астрономів під керівництвом Алехандри Д. Ромеро з Федерального університету Ріо-Гранде-ду-Сул в Порту-Алегрі (Бразилія) повідомляє про виявлення 32 нових зір типу ZZ Кита. Відкриття було зроблене шляхом аналізу кривих блиску наднових і кандидатів у наднові, отриманих за допомогою TESS.

Особливості новознайдених пульсуючих білих карликів

«У цій роботі ми представляємо відкриття 32 нових пульсуючих DA білих карликових зір, заснованих на спостереженнях місії TESS від Сектора 40 до Сектора 69», — пишуть дослідники у статті.

Середня зоряна маса новознайдених білих карликів становить приблизно 0,6 сонячних, що загалом узгоджується із середньою зоряною масою (0,64 маси Сонця) 351 відомого об’єкта цього типу. Виявлено, що нові пульсуючі білі карлики DA мають ефективну температуру в діапазоні 8 477–13 910 K.

Крім того, астрономи виявили компонент ротаційного розщеплення для дев’яти об’єктів, про які повідомлялося у дослідженні, з періодами обертання від чотирьох годин до однієї доби. Середній період обертання для цих об’єктів становить приблизно 13,6 години. Це типово для білих карликів, оскільки вони зазвичай є повільними ротаторами з періодами обертання від кількох годин до кількох днів.

Залежність періоду обертання від температури

Проаналізувавши нещодавно відкриту вибірку пульсуючих білих карликів, автори статті також виявили помірну кореляцію як для фотометричних або спектроскопічних, так і для сейсмологічних ефективних температур із середньозваженим значенням періоду. Однак сильної залежності від зоряної маси вони не виявили.

Підсумовуючи результати, дослідники зазначили, що їхнє відкриття збільшує кількість пульсуючих білих карликів, ідентифікованих TESS, до 103, підкресливши, наскільки важливим є цей телескоп для таких знахідок.

«За перші п’ять років роботи TESS вже довів, що є потужним інструментом у відкритті нових пульсуючих білих карликів», — підсумовують вчені.

Три зіткнення астероїдів: учені знайшли джерело більшості метеоритів