Астрономи відкрили потрійну систему з рекордно малим періодом обертання

Астрономи змогли встановити, що зоряна система TIC 290061484 насправді є потрійною. При цьому навіть найвіддаленіше з трьох світил робить один оберт навколо двох інших лише за 25 земних діб. Цей результат був досягнутий завдяки застосуванню штучного інтелекту та допомозі аматорів.

Система TIC 290061484
Система TIC 290061484. Джерело: phys.org

Рекордна потрійна система

2 жовтня в журналі The Astrophysical Journal з’явилася стаття дослідників із Космічного центру ім. Годдарда, в якій вони повідомляють про відкриття потрійної зоряної системи з рекордно малим періодом обертання компонентів.

Зоряна система TIC 290061484 розташована в сузір’ї Лебедя. Центральна пара зір у ній обертається одна навколо іншої з періодом лише у 1,8 доби. Третє ж світило робить один оберт навколо них за 25 діб.

Загалом система трьох зір повністю могла б вміститися всередині орбіти Меркурія. Ми бачимо її практично «з ребра». Завдяки цьому ми знаємо, що всі три зорі обертаються практично в одній площині й система, пори всю свою тісноту, стабільна.

TIC 290061484 залишатиметься стабільною ще принаймні 20–40 млн років. Проте зрештою зорі почнуть збільшувати свою світність і дві центральні таки зіллються в одне ціле. Але до того ще дуже далеко.

Як виявити потрійну зоряну систему?

Цікаво, що минулий рекорд «тісноти» потрійної зоряної системи тримався з 1956 року. У тій системі найвіддаленіша зоря робить один оберт за 33 доби. Тепер же зрозуміло, що це — далеко не межа.

Для того, аби з’ясувати параметри системи TIC 290061484, вченим довелося добряче попрацювати з даними супутника NASA Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS). Цей апарат відомий тим, що відкрив вже тисячі планет за межами Сонячної системи. Проте цього разу завдання справді було нестандартне.

Аби відтворити обертання усіх трьох компонентів, астрономи спочатку застосували систему штучного інтелекту, яка навчалася на попередніх спостереженнях. А потім уже відфільтровані дані ще раз передивилися астрономи-аматори, які витратили на цю задачу купу часу.

Та зрештою таємниця системи TIC 290061484 була розгадана. Тепер вчені націлилися на пошук ще тісніших потрійних систем. При цьому вони дуже розраховують на космічний телескоп Nancy Grace Roman, який мають запустити на орбіту в майбутньому.

Космічні пригоди незалежної України: 7 найкращих письменників-фантастів