Астрономи довго шукали маленьку чорну діру і нарешті знайшли

Астрономи повідомляють, що знайшли у подвійній системі чорну діру у 2,7 раза важчу за Сонце. Це дуже цікавий результат з огляду на те, що вчені ще не бачили подібного об’єкта з масою менш як 5 сонячних, і навіть є припущення, що їх насправді не існує.

Чорна діра у подвійній системі
Чорна діра у подвійній системі. Джерело: phys.org

Маломасивна чорна діра

Науковці з Китайської академії наук опублікували 10 вересня в журналі Nature Astronomy статтю, в якій повідомили про відкриття маломасивної чорної діри у подвійній системі. Цю подію можна назвати довгоочікуваною, хоча, з іншого боку, вона кидає виклик деяким науковим теоріям.

Вся річ у статистиці чорних дір проміжної маси, які вчені виявили протягом останніх десятиліть. За цей час їх було знайдено чимало: до двох десятків. Ось тільки всі вони були в діапазоні від 5 до 25 сонячних мас. І це дуже дивно, адже теорія передбачає, що й об’єкти у 3–5 разів важчі за Сонце, також мають існувати.

Однак досі їх виявлено не було, і це змусило вчених будувати гіпотези щодо того, що існує якийсь механізм, який у разі вибуху наднової заважає їхньому утворенню. Наприклад, що частина викинутої маси зорі падає назад на новонароджену чорну діру і змушує її рости.

Також існує припущення, що під час вибухів, які породжують маломасивні чорні діри, зв’язок між компонентами подвійної системи руйнується і чорну діру викидає в космос. А там немає притоку речовини, який міг би видати її існування. Тож ми просто не здатні побачити подібні об’єкти.

Нова чорна діра

І от з’явилося нове дослідження китайських астрономів. Вони зацікавилися системою G3425 і дослідили її, використовуючи наземний телескоп Large Sky Area Multi-Object Fiber Spectroscopic Telescope (LAMOST) та дані супутника Gaia.

Вони-то і допомогли зрозуміти, що система складається з двох об’єктів. Бачимо ми, щоправда, тільки зорю масою у 2,7 сонячної. Жодних ознак іншого джерела випромінювання в системі немає. Але якесь важке тіло присутнє. І це може бути тільки чорна діра. Її маса оцінюється у 3,6 сонячної, тобто вона потрапляє саме в той проміжок, в якому цих об’єктів досі не виявляли.

Новина сенсаційна сама по собі. Але орбіта, якою разом кружляють зоря та чорна діра, виявилася ще цікавішою. Вона достатньо широка й один оберт нею триває 880 діб. При цьому вона майже кругова. Сучасні теорії вибуху наднової просто не здатні пояснити, як така конфігурація може утворитися після нього. Отже, можна з повним правом сказати, що відкриття кидає їм виклик.