Космічний «джекпот»: астроном-аматор помітив вибуховий спалах на Юпітері

Астрофотограф-аматор Тадао Осугі, який спеціалізується на фіксації астрономічних явищ, став свідком рідкісної події на небі — величезного вибуху на Юпітері. Ця подія стала однією з найяскравіших в історії спостережень газового гіганта.

Тадао Осугі здійснював фотографічні спостереження з використанням астрономічного телескопа, встановленого в його домашній кімнаті спеціально для цієї мети. Під час одного зі спостережень він несподівано помітив спалах світла на поверхні Юпітера. За його словами, цей спалах був дуже яскравим і, ймовірно, був результатом зіткнення планети з метеоритом або іншим космічним об’єктом. Він відзначив, що ця подія стала для нього справжнім «джекпотом».

Астроном із Кіотського університету в Японії, професор Ко Арімацу, пояснив, що навіть найсучасніші телескопи не завжди здатні безпосередньо спостерігати космічні об’єкти, що призводять до таких вибухів. Юпітер відомий тим, що його гравітація може притягувати ці об’єкти, й вони часто врешті-решт врізаються в планету. Це робить планету-гіганта безцінним об’єктом для наукових досліджень таких явищ. Також Юпітер ще називають «захисником» планет внутрішньої Сонячної системи, адже він забирає більшість небезпечних об’єктів на себе.

Вогняна куля, помічена на Юпітері
Вогняна куля на Юпітері, яку помітив астрономом-любитель Тадао Осугі

Такі рідкісні спалахи на Юпітері є важливим джерелом інформації для розуміння історії нашої Сонячної системи. Ці явища дають науковцям унікальну можливість вивчати бурхливі процеси, які відбувалися на початкових стадіях її розвитку. Можна сказати, що це надзвичайно цінні «вікна в минуле».

Осугі використовував високу швидкість знімання, щоб реєструвати динаміку події, що дозволило вченим аналізувати цей феномен в деталях і брати з нього цінну інформацію для досліджень. Однак, на жаль, вибух, зафіксований Осугі, був недостатньо потужним, щоб сформувати видимі наслідки в його атмосфері, як це відбулося 1994 року, коли Юпітер був атакований зруйнованою кометою Шумейкерів — Леві 9.

Наслідки падіння на Юпітер уламків комети Шумейкерів-Леві-9.
Наслідки падіння на Юпітер уламків комети Шумейкерів — Леві 9. Джерело: Hubble Space Telescope Comet Team and NASA

Лі Флетчер, планетолог з Університету Лестера в Англії, підкреслює, що такі випадки показують, що всі гігантські планети нашої Сонячної системи, включаючи Юпітер, піддаються бомбардуванню астероїдами й кометами. Проте інформації про комети, які можуть впливати на ці планети, все ще обмаль. Тому астрономи-аматори, як Тадао Осугі, відіграють важливу роль у фіксації таких випадкових явищ і збагаченні нашого розуміння космічних процесів.

Професор закликає інших астрономів-аматорів приєднатися до спостережень за Юпітером, наголошуючи, що для цього необхідна неабияка відданість у допомозі з вивчення небесних таємниць.

Раніше ми повідомляли про те, що Юпітер максимально наблизився до Землі вперше за 70 років.

За матеріалами petapixel.com.