Астрономи помилялися щодо складу Урана та Нептуна

Астрономи давно вважають, що крижані гіганти Уран і Нептун — це гігантські крижані кулі. Але нове дослідження вказує на велику кількість метану в їхніх холодних крижаних глибинах.

Крижані гіганти
Крижані гіганти мають інший склад, ніж вважалося раніше. Ілюстрація: Space.com

Нові відомості про склад крижаних гігантів є ключем до розгадки таємниці походження цих холодних планет. Про Уран і Нептун астрономам відомо досить мало, адже їх досліджував лише один космічний апарат — Voyager 2, більш ніж три десятиліття тому. Тому наші знання про їхній склад залишаються мінливими.

Для розкриття цієї таємниці астрономи створили різні моделі внутрішньої будови планет. Багато з них передбачають тонку оболонку з водню та гелію, а також шари стисненої води та аміаку. Проте нове дослідження вказує на те, що метан може грати значну роль у їхній будові.

Автори свіжого дослідження стверджують, що наявні моделі ігнорують важливий аспект утворення крижаних гігантів. Вони вважають, що коли Уран і Нептун формувалися, вони поглинули планетезималі — об’єкти, що нагадують сучасні комети. Ці об’єкти містять значну кількість вуглецю, що суперечить попереднім уявленням про склад цих планет.

Уран Нептун
Уран (ліворуч) та Нептун (праворуч) у правильному відносному розмірі та кольорах. Зображення: NASA/JPL-Caltech

Для розв’язання цього парадоксу дослідники побудували сотні тисяч моделей внутрішньої будови Урана та Нептуна. Вони врахували різні хімічні складові, такі як залізо, вода й метан, основний компонент природного газу. Результати дослідження показали, що моделі з метаном найбільш точно відображають реальні характеристики планет.

Метан відіграє ключову роль у формуванні крижаних глибин Урана та Нептуна. Він утворює товстий шар між водяним ядром і газовою оболонкою планети. Цей метан, ймовірно, утворився під час реакцій між воднем і вуглецем у планетезималях, які були поглинуті під час формування планет.

Хоча ці результати ще не пройшли повноцінний науковий рецензійний процес, вони відкривають нові перспективи для розуміння утворення крижаних гігантів. Для подальшого дослідження планет планується запуск нових космічних місій, зокрема місії NASA, спрямованої на вивчення Урана та Нептуна.

Раніше ми повідомляли про те, як зонд New Horizons досліджуватиме Уран та Нептун.