Астронавти спробували надягти скафандри в тісному посадковому модулі HLS місії Artemis III

У межах програми Artemis NASA вперше з 1972 року відправить астронавтів на Місяць. Хоча місія загалом повторює 50-річний план Apollo, але за цей час технології значно еволюціонували: ракета, космічний корабель, посадковий модуль (Human Landing System, або скорочено HLS), скафандри та інструменти. Готуючись до старту місії Artemis III, яка запланована на вересень 2026 року, NASA провела випробування нових скафандрів, розроблених компанією Axiom Space, під час яких астронавти тренувалися взаємодіяти з апаратурою, що використовуватиметься на Місяці.

Human Landing System
Астронавти Вілок і Вітсон у повномасштабній конструкції шлюзової системи Human Landing System. Авторство фото: SpaceX

Нові скафандри Axiom Extravehicular Mobility Unit (AxEMU) створені спеціально для Artemis III. Одноденне випробування відбулося 30 квітня у штаб-квартирі SpaceX у Хоторні (Каліфорнія). Дуг Вілок і Пеггі Вітсон випробували повномасштабну модель Human Landing System космічного корабля SpaceX. Це вперше астронавти тренувалися в герметичних скафандрах, імітуючи роботу з обладнанням HLS.

Випробування надало цінний зворотний зв’язок щодо HLS Starship та скафандрів AxEMU. Астронавти оцінили діапазон руху скафандрів і відчули інтер’єр Starship HLS та його механічні системи. Логан Кеннеді, керівник наземної діяльності у програмі NASA HLS, зазначив:

«Загалом я задоволений роботою астронавтів з панеллю керування та їхньою здатністю виконувати складні завдання, з якими їм доведеться впоратися до того, як ступити на Місяць. Випробування підтвердило, що обсяг простору в шлюзовій камері, на палубі та в ліфті достатній для роботи».

Artemis
Астронавти Вілок і Вітсон перевірили маневреність скафандрів, здійснюючи рухи та виконуючи завдання, подібні до тих, які необхідні у дослідженні поверхні Місяця під час місій Artemis, наприклад, керування воротами ліфта Starship. Авторство: SpaceX

Вілок і Вітсон тренувалися надягати й знімати скафандри з портативною системою життєзабезпечення (PLSS) у шлюзі посадкового модуля. Астронавти Artemis III мають надягати скафандри з мінімальною допомогою, тому це випробування перевірило легкість вдягання та знімання. Після цього в скафандри подали тиск і ввімкнули живлення. Астронавти почали взаємодіяти з допоміжними засобами пересування і панеллю управління в шлюзовій камері. Потім вони пройшли з палуби шлюзової камери до ліфта HLS, який доставить їх та обладнання на поверхню Місяця.

Ретельні випробування скафандрів необхідні, оскільки місія Artemis III включатиме виходи у відкритий космос та на поверхню Місяця. Попри рутинність завдань, вони підтвердили правильність та надійність конструкції скафандра і наблизили NASA до досягнення цілей програми Artemis.

Axiom Space
Випробування скафандра Axiom Space у Лабораторії нейтральної плавучості NASA. Авторство зображення: Axiom Space

Екіпаж із чотирьох осіб стартуватиме на борту космічного корабля Orion за допомогою надпотужної ракети NASA Space Launch System, тоді як HLS стартує окремо і буде дозаправлятися на орбіті. Orion зустрінеться і пристикується до HLS на місячній орбіті. Потім два астронавти перейдуть на борт посадкового модуля, який доставить екіпаж на поверхню Місяця і поверне його на Землю. Скафандри AxEMU забезпечують більшу гнучкість та розміщення більшої кількості людей, що відповідає зобов’язанням NASA щодо різноманітності та рівності у складі астронавтів.

Попри затримки, робота над Artemis III активно триває.

Раніше ми повідомляли про те, як небезпечний пил на Місяці пошкоджує скафандри та космічні кораблі.

За матеріалами nasa.gov