Астероїдна місія NASA буде запущена в жовтні 2023 року

NASA опублікувала звіт незалежної комісії, присвячений прогресу підготовки місії Psyche. Документ підтверджує виконання Лабораторією реактивного руху (JPL) всіх необхідних рекомендацій і готовність до запуску апарата в жовтні 2023 року.

Проблеми місії Psyche

Метою місії Psyche є Психея — 280-кілометровий астероїд, що відрізняється підвищеним вмістом металів. Багато вчених підозрює, що він являє собою осколок ядра протопланети, що зруйнувалася на зорі існування Сонячної системи. Psyche має перевірити це припущення.

Апарат Psyche в чистій кімнаті. Джерело: Astrotech/NASA

Спочатку запуск Psyche мав відбутися ще в серпні 2022 року. Планувалося, що апарат досягне своєї цілі на початку 2026 року. Але в підсумку NASA довелося більш ніж на рік відкласти запуск. Причиною стала неготовність наземного обладнання, що унеможливило виконання всіх належних перевірок і тестів.

Після розкриття проблем із проєктом, Лабораторія реактивного руху NASA (саме вона займається складанням Psyche та загальним керівництвом проєкту) зазнала перевірки незалежної комісії. За результатами її роботи було опубліковано звіт, з описом доволі серйозних інституційних проблем установи та списком рекомендацій щодо їх усунення.

Нова дата запуску

30 травня комісія, яка розслідувала JPL, опублікувала новий звіт. Документ вельми позитивно оцінює вжиті організацією заходи щодо виконання всіх рекомендацій. Зокрема, JPL виділила додаткові ресурси та співробітників для Psyche. Це дало змогу усунути недопрацювання та підготувати апарат до нового стартового вікна, яке відкриється в жовтні 2023 року.

Апарат Psyche в уявленні художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech/ASU

Оновлений план польоту передбачає, що Psyche запустять ракетою Falcon Heavy у період із 5 до 25 жовтня 2023 року. У 2026 році апарат виконає гравітаційний маневр в околицях Марса. Це дасть йому змогу досягти Психеї в серпні 2029 року — на 3,5 року пізніше, ніж передбачалося спочатку.

Водночас, хоча JPL і вдалося розв’язати проблеми Psyche, наслідки перенесення його запуску ще довго позначатимуться на інших проєктах NASA. Наприклад, він залишив без роботи місію Janus — пару ідентичних зондів, які повинні були відправитися в космос як попутний вантаж, щоб здійснити проліт кількох подвійних астероїдів. Наразі апарати перебувають на складі, тоді як фахівці намагаються знайти для них нову ракету та ціль.

Під удар потрапила й венеріанська місія VERITAS. Через те, що JPL перекинула всі доступні ресурси на Psyche, реалізація цього проєкту була поставлена на паузу. За неофіційними даними, в NASA взагалі розглядають можливість скасування проєкту.