Археологи провели «розкопки» на Міжнародній космічній станції

На Міжнародній космічній станції провели перші в історії археологічні дослідження. Звичайно, що ніхто нічого не копав лопатою, але астронавти під керівництвом фахівців із Землі вивчили «культурні шари», які накопичилися за 30 років існування на орбіті цього рукотворного об’єкта.

Ділянка, на якій проводилися «розкопки»
Ділянка, на якій проводилися «розкопки». Джерело: phys.org

Археологія на МКС

Міжнародна космічна станція (МКС) працює вже понад 25 років. Насправді це чималий проміжок часу, тож науковці вирішили провести те, про що раніше можна було прочитати тільки у фантастичних книжках — археологічні дослідження в космосі. І нещодавно вони опублікували в журналі PLOS ONE перші результати.

Звичайно, що на МКС немає ґрунту, який би можна було копати лопатою. Але астронавти весь час щось прикріплюють на стіни: документи, фотографії, ікони. Екіпажі постійно змінюються. За час перебування станції на орбіті Землі її відвідало близько 280 людей. Тож призначення різноманітних речей, які були прикріплені колись на стіни липучкою, аби не загубилися у невагомості, з часом забулися, і їх знімали й розміщували щось нове.

Так утворилися цілі «культурні шари», подібні до тих, що добре відомі з місць давніх стоянок людей або давно неприбраних кімнат у гуртожитку. Тож вчені вирішили застосувати до них метод, який добре зарекомендував себе при оцінці привабливості ділянки Землі для детальних археологічних досліджень.

Називається він «пробні ями». Археологи обирають на поверхні невеликі ділянки й розкопують їх на всю доступну глибину, ретельно знімаючи шар за шаром. Вони дивляться, що в кожному з них можна знайти. На МКС вирішили застосувати ту ж методику.

Як проходили «розкопки»

У межах дослідження, яке отримало назву SQuARE, археологи на Землі визначили 5 перспективних ділянок на внутрішній поверхні МКС, які видалися їм найцікавішими. Вони мали розмір квадрата зі стороною 1 м та розташовувалися у робочій, науковій, спортивній та побутовій зонах станції. Ще одну таку зону астронавти визначили самостійно.

Далі почалися «розкопки». Астронавти кожного дня фотографували те, що в конкретний час було на обраних ділянках. Фахівці відзначають, що застосування липучки справді створило ефект, подібний до накопичення «культурних шарів» під дією гравітації, хоча і тимчасове.

Аби зрозуміти культурний контекст, археологи також використовували фотоархів NASA. Він дозволив зрозуміти, хто в який час перебував на станції, чим займався і які відносини мав з іншими членами екіпажу.

Що цікавого дізналися вчені

Однією з найцікавіших виявилася ділянка 03, розташована в американському модулі обслуговування. Тут розташовуються чотири спальних місця. Також сам модуль використовується для стикування космічних кораблів. Проте сама «пробна яма» розташована саме на панелі, яка призначена для технічного обслуговування.

Науковці протягом 60 днів вивчали цю ділянку і дізналися, що протягом 50 з них вона взагалі не використовувалася до власне технічного обслуговування. Більшу частину часу на ній просто складали предмети, які часто використовувалися у геть інших частинах МКС. Що ж до наукових експериментів, які теж можна проводити у цій зоні, то їх протягом вказаного періоду практично не проводилося.

Іншим цікавим місцем виявилася ділянка 05. Вона розташована у зоні для заняття спортом поблизу від оглядового модуля «Купол». Вона не має чіткого призначення, тому використовувалася ще хаотичніше. Також вчені дізналися багато цікавого про інші частини станції.

Відкриття взаємодій нейтрино наблизило вчених до розгадки таємниці темної матерії