Антарктика зеленіє: свідчення супутників

За останні 40 років, вкрита рослинністю частка земель південного континенту та навколишніх островів, збільшилася в 10 разів. Супутникові дані однозначно свідчать, що Антарктика зеленіє.

Антарктика зеленіє
Антарктика зеленіє. Джерело: phys.org

Зміна клімату та озеленення Антарктичного півострова

За останні чотири десятиліття рослинний покрив на Антарктичному півострові збільшився більш ніж у 10 разів, показують нові дослідження.

Антарктичний півострів, як і багато полярних регіонів, теплішає швидше, ніж у середньому по світу, а екстремальні спекотні явища в Антарктиді стають все більш поширеними. Нове дослідження, проведене університетами Ексетер і Хартфордшир та Британською антарктичною службою, використало супутникові дані, щоб оцінити, наскільки сильно Антарктичний півострів «озеленюється» у відповідь на зміну клімату.

Виявилося, що площа рослинного покриву на півострові збільшилася з менш ніж одного квадратного кілометра в 1986 році до майже 12 квадратних кілометрів у 2021 році.

Опубліковане в журналі Nature Geoscience дослідження також виявило, що ця тенденція до озеленення прискорилася більш ніж на 30% за останні роки (2016-2021) порівняно з повним періодом дослідження (1986-2021) — розширюючись на понад 400 000 квадратних метрів на рік за цей період. Стаття називається «Супутникові дані свідчать про стійке озеленення Антарктичного півострова».

Особливості «озеленення» в Антарктиді

У попередньому дослідженні, в якому вивчалися зразки ґрунту, взяті з екосистем де переважає мох, команда знайшла докази того, що темпи росту рослин різко зросли за останні десятиліття.

Це нове дослідження використовує супутникові знімки для підтвердження, що на Антарктичному півострові спостерігається і прискорюється широкомасштабна тенденція до озеленення.

«Рослини, які ми знаходимо на Антарктичному півострові — переважно мохи — ростуть у чи не найсуворіших умовах на Землі», — каже доктор Томас Роланд з Ексетерського університету.

Доктор Оллі Бартлетт з Хартфордширського університету додає: «У міру того, як ці екосистеми стають стійкішими, а клімат продовжує теплішати, цілком ймовірно, ступінь озеленення збільшуватиметься».

Ґрунт в Антарктиді здебільшого бідний або взагалі відсутній, але збільшення кількості рослин додасть органічної речовини та сприятиме утворенню нового ґрунту — потенційно прокладаючи шлях для зростання інших рослин. Це підвищує ризик появи немісцевих та інвазивних видів, які можуть бути занесені екотуристами, науковцями або іншими відвідувачами континенту.

Необхідність подальших досліджень «озеленення»

Дослідники відзначають нагальну необхідність подальших досліджень для встановлення конкретних кліматичних та екологічних механізмів, що зумовлюють тенденцію до «озеленення».

«Чутливість рослинності Антарктичного півострова до зміни клімату зараз очевидна, і в умовах майбутнього антропогенного потепління ми можемо побачити фундаментальні зміни в біології та ландшафті цього знакового і вразливого регіону», — сказав доктор Роланд.

Він додав: «Наші висновки викликають серйозне занепокоєння щодо екологічного майбутнього Антарктичного півострова, і континенту в цілому. Для того, щоб захистити Антарктиду, ми повинні зрозуміти ці зміни і точно визначити, що їх викликає».

Зараз дослідники вивчають, як нещодавно деградовані (вільні від льоду) ландшафти колонізуються рослинами, і як цей процес може продовжуватися в майбутньому.

Володар перснів: Hubble зазнімкував іскристу галактику