Анатомія зоряної смерті: James Webb зазнімкував залишок знаменитої наднової

Астрономи, які працюють із телескопом James Webb, опублікували нове детальне зображення Кассіопеї А. Це один із найвідоміших і найближчих до Землі залишків наднових.

Залишок загиблої зорі

Кассіопея А давно привертає увагу астрономів. Вона розташована на відстані 11 тисяч світлових років від Землі і являє собою один із наймолодших залишків наднових у Чумацькому Шляху. Вважається, що світло від її спалаху мало досягти нашої планети приблизно 340 років тому. Однак астрономи не помітили цієї події. Існує припущення, що незадовго до вибуху зоря викинула велику кількість речовини. Вона щільно огорнула її та поглинула світло від спалаху.

Кассіопея А в ближньому інфрачервоному діапазоні (фото James Webb). Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI, D. Milisavljevic (Purdue University), T. Temim (Princeton University), I. De Looze (Gent University)

Лише 1947 року астрономи виявили в сузір’ї Кассіопеї потужне радіоджерело, яке пізніше було співвіднесено із залишком наднової. У подальшому його вдалося ідентифікувати й в оптичному діапазоні. Спостереження показали, що речовина залишку наднової розігріта до температури близько 30 млн градусів і розширюється зі швидкістю 4 — 6 тисяч км/с.

Залишок наднової очима James Webb

Завдяки близькості до Землі та своїй молодості, Кассіопея А є об’єктом пильного вивчення з боку багатьох астрономів і астрофізиків. Її неодноразово знімкували як наземні обсерваторії, так і космічні телескопи, зокрема Hubble, Chandra та IXPE. На початку 2023 року цей список поповнив і JWST. Він зазнімкував Кассіопею А в середньому інфрачервоному діапазоні, виявивши низку раніше невідомих структур. Тепер же JWST провів повторні спостереження, зробивши знімок у ближньому інфрачервоному діапазоні.

На перший погляд, нове фото є менш барвистим, ніж попереднє зображення. Але це не означає, що воно менш інформативне. Вся річ у хвилях, на яких випромінює речовина.

Порівняння знімків Кассіопеї А, зроблених у ближньому (ліворуч) і середньому (праворуч) інфрачервоному діапазоні. Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI, D. Milisavljevic (Purdue University), T. Temim (Princeton University), I. De Looze (University of Gent)

Нове фото JWST дає змогу детально розглянути структуру залишку наднової та клаптики газу й пилу, які її складають, і які містять такі елементи, як сірка, кисень, аргон і неон. У майбутньому вони увійдуть до складу нових зоряних систем і, можливо, допоможуть сформуватися новому життю.

Для розуміння масштабів варто сказати, що розмір найдрібніших скупчень речовини, які можна розрізнити на знімку JWST, становить 16 млрд км (100 а. о.). Для порівняння, відстань між Сонцем і Нептуном — це 4,5 млрд км. Розмір же всього залишку наднової перевищує 10 світлових років або 96 трлн км.

Під час порівняння двох зображень JWST нескладно помітити, що в ближньому інфрачервоному діапазоні кольори є менш насиченими. Там, де на попередньому знімку вони були оранжево-червоного кольору, тепер вони стали схожі на дим від багаття. Це місце, де ударна хвиля наднової врізається в навколишню навколозоряну речовину. Пил у навколозоряній речовині занадто холодний, щоб його можна було виявити безпосередньо в ближньому інфрачервоному діапазоні, але він світиться в середньому інфрачервоному.

Кассіопея А в ближньому інфрачервоному діапазоні. На врізках показано низку структур залишку наднової. Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI, D. Milisavljevic (Purdue University), T. Temim (Princeton University), I. De Looze (Gent University)

Водночас дослідники виявили нову деталь, яка раніше вислизала від них. Вона розташована в нижній правій частині кадру і нагадує смугасту пляму. Це світлове відлуння. Світло від спалаху наднової досягло й нагріло далекий пил, який світиться, поступово остигаючи. Попри гадану близькість, насправді ця структура розташована приблизно в 170 світлових роках позаду залишку наднової.

За матеріалами https://esawebb.org