Американський регулятор дозволив перший орбітальний політ Starship, а ESA та роскосмос ведуть переговори про місію на Марс: дайджест новин

Підбірка найцікавіших космічних новин до сніданку: місія Lucy зможе працювати, навіть якщо проблема з сонячною батареєю не буде повністю усунута. Вчені не знайшли жодних ознак життя на Венері, а дебютний запуск Ariane 6 перенесено на 2023 рік.

Європейське космічне агентство та роскосмос ведуть переговори про місію на Марс

Європейське космічне агентство (ESA) повідомило у понеділок, що провело переговори з російським космічним агентством «роскосмос» щодо місії марсоходу ExoMars для пошуку ознак життя на поверхні Червоної планети. Прес-служба ESA підтвердила факт переговорів електронною поштою, але не повідомила про їх результати. За її словами, оновлення може відбутися на запланованому засіданні Ради ESA у середу.

Екологічна експертиза FAA дозволила орбітальні запуски Starship після деяких змін

Екологічна експертиза Федерального авіаційного управління США дійшла висновку, що компанія SpaceX може проводити орбітальні запуски корабля Starship зі свого випробувального полігону в Техасі, але після виконання десятків заходів щодо зниження впливу на навколишнє середовище та населення.

Ракета Ariane 6 (модифікації Ariane 64 та Ariane 62) в уяві художника. Джерело: ESA

Дебютний запуск Ariane 6 перенесено на 2023 рік

Перший політ нової ракети-носія Ariane 6, запланований на кінець 2022 року, тепер намічений на наступний рік, заявив 13 червня генеральний директор Європейського космічного агентства Йозеф Ашбахер. Він сказав, що ракета має полетіти «у якийсь час» у 2023 році під час інтерв’ю BBC, не називаючи причини затримки.

Китайський університет завершив будівництво випробувального комплексу космічної сонячної енергії

Китайський університет Сідянь завершив те, що його співробітники називають першою у світі комплексною системою наземних випробувань космічної сонячної енергії.

Сталева конструкція висотою 75 м, розташована у південному кампусі Сідіанського університету в Сіані на півночі Китаю, містить підсистеми для тестування концепції космічної сонячної енергії (SBSP). Вона пройшла приймальний контроль 5 червня, згідно з заявою університету, на три роки раніше запланованого терміну.

Франція стала 20-ю країною, що підписала «Угоди Артеміди» про дослідження Місяця

Франція нещодавно підписала Artemis Accords — міжнародну угоду NASA щодо встановлення передового досвіду для постійної співпраці в галузі дослідження Місяця. Підписання відбулося 7 червня. Воно розширило список країн, що підтримали угоди. Попередньою була Колумбія, що приєдналася до них лише місяць тому.

BlueHalo отримає контракт ВПС на 11 млн доларів на лазерні термінали зв’язку

Компанія BlueHalo виграла контракт на 11 млн доларів з Дослідницькою лабораторією ВПС США на розробку кількох терміналів оптичного лазерного зв’язку та наземної станції, що будуть використовуватися для експериментів на орбіті, оголосила компанія 14 червня. Термінали та наземні станції, які мають бути доставлені у 2025 році, підтримуватимуть демонстрацію оптичних ліній зв’язку між супутниками на геостаціонарній та низьких навколоземних орбітах. Вони також будуть використовуватися для встановлення зв’язку «космос-земля», для демонстрації позиціонування та синхронізації оптичних каналів зв’язку, а також для взаємодії з кількома стандартами оптичного зв’язку.

Okapi:Orbits залучає 5,7 млн доларів у рамках раунду початкового фінансування

Німецький стартап Okapi:Orbits залучив 5,5 млн євро (5,7 млн доларів) у рамках початкового раунду фінансування під керівництвом Munich Re Ventures за участю Dolby Family Ventures, Herius Capital і APEX Ventures. Okapi пропонує програмне забезпечення для управління космічним рухом, покликане допомогти операторам супутників скоротити маневри, заощадити паливо та зменшити час простою.

Сонячна батарея зонда Lucy в розгорнутому стані. Джерело: Lockheed Martin

Продовжуються роботи NASA щодо порятунку сонячної батареї космічного апарату Lucy

Автоматичний розвідник Lucy може працювати, як і планувалося, навіть якщо проблема з розгортанням сонячної батареї не буде усунена повністю.

Команда місії NASA Lucy продовжує спроби виправити неповне розгортання однієї з сонячних батарей космічного апарату, що прямує до троянських астероїдів Юпітера. Але навіть якщо вона не розгорнеться повністю, Lucy зможе продовжити політ, як планувалося. На даний момент енергія не є проблемою, оскільки зонд усе ще знаходиться близько до Сонця.

Космічний «пил» від наднових натякає на те, як народжуються зірки

Нове дослідження виявило сильну поляризацію випромінювання молодого залишку наднової. Це надало незалежні та переконливі докази того, що космічний пил у ранньому Всесвіті утворився внаслідок вибуху наднових. Хоча вони й справді викидають і знищують космічний пил, спостереження в інфрачервоному діапазоні дозволяють припустити, що він утворюється на ранній стадії спалаху наднової. Спостереження в діапазоні D молодого залишку наднової (SNR) Кассіопеї A (Cas A) за допомогою приладу SOFIA HAWC+ (Стратосферна обсерваторія для інфрачервоної астрономії, бортова широкосмугова камера високої роздільної здатності )показують високу поляризацію на рівні 5–30%.

Жодних ознак життя на Венері

Дослідники з Кембридзького університету використали комбінацію біохімії та хімії атмосфери для перевірки гіпотези «життя у хмарах», про яку астрономи розмірковували десятиліттями, і виявили, що наявність живих організмів не може пояснити склад венеріанської атмосфери. Очікується, що будь-яка форма життя залишить вдосталь хімічних «відбитків пальців» в газовій оболонці планети, оскільки вона споживає їжу та викидає відходи. Проте дослідники з Кембриджу не знайшли жодних доказів таких слідів на Венері.

Читайте у попередньому дайджесті: У Гімалаях запрацював найбільший у світі телескоп із рідким дзеркалом, а Китай випускає нову селенологічну карту Місяця: дайджест новин