Американські та китайські супутники влаштували орбітальні «кішки-мишки»

Незабаром після виходу пари китайських супутників на геостаціонарну орбіту, американський апарат-інспектор USA 270 зробив корекцію курсу, який направив його на зустріч із новими сусідами. Своєю чергою китайські супутники здійснили контрманевр.

Протистояння супутників США та Китаю

Наприкінці грудня Китай вивів на геостаціонарну орбіту пару апаратів «Шиянь-12-01» та «Шиянь-12-02». В офіційному повідомленні вони були названі експериментальними апаратами, призначеними для проведення досліджень космічного середовища та тестування відповідних технологій. Проте, на думку багатьох експертів, насправді вони є супутниками-інспекторами, призначеними для стеження за іншими космічними апаратами та їх огляду.

Незабаром після того, як «Шиянь-12-01» та «Шиянь-12-02» вийшли на задану орбіту, супутникові споттери звернули увагу на маневр, виконаний американським апаратом USA 270. Він був запущений у 2016 році та також є супутником–інспектором. USA був спрямований на перехоплення «Шиянь».

Якийсь час USA-270 зближувався з парою китайських супутників. Потім, за даними компанії COMSPOC Corp., яка займається стеженням за навколоземним простором, вони виконали контрманевр, розійшовшись у різних напрямках. «Шиянь-12-02» при цьому зайняв позицію між Сонцем та USA 270. Отже він отримав можливість спостерігати освітлену сторону американського розвідника та ускладнив завдання стеження за собою. Поки що невідомо, чи зробить USA 270 будь-які маневри у відповідь.

Секретні космічні баталії

За останні роки угруповання геостаціонарних супутників помітно збільшилося. Якщо у 2017 році до їх списку входило 480 активних апаратів, то до 2022 року цифра збільшилася до 589 супутників. Вони відіграють важливу роль у глобальній економіці, забезпечуючи зв’язок, телемовлення та надають погодні дані.

Геостаціонарна орбіта також активно використовується військовими провідних держав — як для передачі даних, так і за для спостереження за супутниками «потенційного супротивника» шляхом виконання маневрів зближення. Це дозволяє як знімкувати космічні апарати, так і перехоплювати їх сигнали. Не виключено, що деякі геостаціонарні супутники при необхідності можуть використовуватися й для виведення з ладу інших апаратів.

Донедавна активність на геостаціонарній орбіті залишалася прихована від звичайної публіки. Однак поява приватних компаній, які займаються моніторингом становища супутників, дала нам можливість дізнаватися про орбітальні «кішки – мишки» на кшталт тих, у яких нещодавно взяли участь USA 270 та «Шиянь-12». У міру подальшої мілітаризації космічного простору, швидше за все, ми почуємо ще чимало новин про подібні космічні баталії.

Нагадаємо, що недавно американські військові назвали Місяць можливим місцем воєнного протистояння.