ALMA вперше виявила протопланетний диск за межами Чумацького Шляху

Астрономи, використовуючи Великий міліметровий антенний масив Атаками (ALMA) в Чилі, досягли вражаючого результату. Їм вдалося зазнімкувати протопланетний диск, що оточує зірку в іншій галактиці — у цьому диску саме відбувається активне формування планет. Молоде світило HH 1177 розташоване у Великій Магеллановій Хмарі. Диск навколо нього має діаметр до 12 тис. а.о. Вчені опублікували результати своїх спостережень в журналі Nature.

HH 1177
Ліворуч: хмара LHA 120-N 180B, у якій вперше спостерігали систему HH 1177 за допомогою приладу Multi Unit Spectroscopic Explorer (MUSE) на телескопі VLT. Праворуч: зображення від ALMA, що демонструє протопланетний диск навколо зірки. Авторство зображення: ESO / ALMA / NAOJ / NRAO

Велика Магелланова Хмара — галактика-супутник Чумацького Шляху, розташована від нього на відстані близько 160 тисяч світлових років. Вона значно менша за розміром і має меншу кількість зірок. За хімічним складом вона також відрізняється від нашої зоряної системи, маючи менший вміст металів та пилу.

Астрономи виявили, що HH 1177 — це світило, у 15 разів важче за Сонце. Такі масивні об’єкти утворюються набагато швидше, але й живуть набагато менше, ніж менш масивні сонцеподібні зірки.

Враження художника від протопланетного диску HH 1177. Авторство: ESO

Протопланетний диск вдалося помітити завдяки низькому вмісту металів, що призвело до розігріву матеріалу навколо зорі до більш високих температур. Також ця особливість робить диск більш стійким до фрагментації. Саме ці два фактори зробили HH 1177 і оточуючу речовину достатньо яскравими, щоб їх можна було розгледіти у оптичному діапазоні. Раніше такі диски були важко виявити через їхню вищу металічність і невисоку яскравість.

Вперше HH 1177 привернула увагу астрономів у 2018 році. Тоді вони припустили, що зірка може мати протопланетний диск, через наявність струменя (джета), що є індикатором динаміки акреції. Це дало підставу вченим подати пропозицію для спостережень за допомогою ALMA, які підтвердили наявність диска.

HH 1177
Триколірна композиція області зореутворення з системою HH 1177, яку спостерігали за допомогою приладу MUSE на VLT у 2018 році

Дослідниця Анна Маклеод висловлює надію на те, що подальші дослідження з використанням космічного телескопа James Webb дозволять отримати більш детальну інформацію про систему HH 1177. Це відкриття уможливлює вивчення процесів формування планет в околицях молодої зірки та порівнювати їх з аналогічними процесами в інших галактиках — зокрема, у Великій Магеллановій Хмарі.

Раніше ми повідомляли про те, як James Webb розкрив процес формування кам’янистих планет.

За матеріалами sci.news