VLT зазнімкував протопланетний диск у формі крил

Використовуючи приймач SPHERE, встановлений на Дуже Великому телескопі Європейської Південної обсерваторії (VLT ESO), астрономи отримали детальне зображення незвичайного протопланетного диска. Його ключова особливість полягає в тому, що зовні він нагадує силует птаха, що летить, з розкритими крилами.

Протопланетний диск навколо зорі SU Візника. Джерело: ESO/Ginski et al.

Протопланетний диск оточує новонароджену зорю SU Візника. Вона розташована на відстані приблизно 500 світлових років від Сонця і вдвічі масивніша за нього. Ми не можемо побачити на знімку VLT саме світило. Воно приховане коронографом, що входить до складу приймача SPHERE — пристроєм, який блокує яскраве світло центральної зорі, дозволяючи нам розглянути менш яскраві деталі навколишнього навколозоряного простору.

SU Візника виробляє колосальні пилові викиди, що тягнуться на відстань понад 1000 а.о. Вони складаються з речовини туманності, що оточує зорю, яке втягується всередину навколозоряго диска. Ця туманність, швидше за все, виникла в результаті зіткнення світила з величезною газопиловою хмарою, чим пояснюється унікальна форма протопланетного диска та пилових структур, що його оточують.

Нове дослідження SU Візника, під час якого були використані дані, отримані за допомогою VLT, антенного масиву ALMA та інших телескопів, продемонструвало, що туманність досі постачає матеріал до протопланетного диска. Це показує, наскільки складною може бути структура таких дисків.

Невдале дослідження виявило дивну особливість Чумацього Шляху