Алгоритм Hydro-BAM змоделював наш Всесвіт за секунди

Нова симуляція дозволила вченим побачити перші кілька секунд після Великого вибуху. Моделювання провела група дослідників з Інституту астрофізики Канарських островів (IAC) з використанням машинного навчання — типу алгоритму, в якому комп’ютер навчається розпізнавати закономірності для виконання 100 тисяч обчислень. Алгоритм цього проєкту отримав назву Hydro-BAM. Нова робота дозволила дослідникам визначити явища, включаючи темну матерію, нейтральний водень та інші космічні інгредієнти, необхідні для розуміння структури нашого Всесвіту.

Моделювання формування та еволюції скупчення галактик
Моделювання формування та еволюції скупчення галактик. Джерело: з Інституту астрофізики Канарських островів (IAC)

«Ці «віртуальні Всесвіти» є випробувальними полігонами для вивчення космології. Проте моделювання потребує дуже великих обчислювальних ресурсів, а сучасні потужності дозволяють досліджувати лише невеликі космічні об’єми», — прокоментували дослідники.

Hydro-BAM розроблений з урахуванням ймовірності машинного навчання для моделювання історії Всесвіту. Алгоритм дозволив ученим отримати дуже точні прогнози лише за кілька десятків секунд. Наприклад, нанесення на карту ліній поглинання в галактичних спектрах дозволило команді дізнатися де розташовані хмари газоподібного водню. Хмари також дають уявлення про те, що міститься в міжгалактичному середовищі з газу та пилу.

Великомасштабний Всесвіт у симуляції
Ієрархічна модель інгредієнтів, що становлять великомасштабний Всесвіт у симуляції. Джерело: IAC

«Прорив стався, коли ми зрозуміли, що зв’язки між кількостями міжгалактичного газу, темної матерії та нейтрального водню, які ми намагалися змоделювати, організовані ієрархічним чином», – говорить Франческо Сінігалья, доктор Університету Ла-Лагуна в Іспанія та Університету Падуї в Італії, а також провідний автор дослідження.

Результати дослідження були опубліковані в The Astrophysical Journal.

Нагадаємо, що раніше ми намагалися відповісти на запитання: Всесвіт помре чи існуватиме вічно?