Звідки беруться подвійні планети-сироти

Останнім часом космічний телескоп James Webb виявив у сузір’ї Оріона чимало подвійних планет-сиріт. Ці подвійні об’єкти з масою, порівняною до юпітеріанської, вільно плавають у космосі вдалині від будь-якої зорі. Вчені змогли пояснити, як вони утворилися.

Як утворюються подвійні планети-сироти
Як утворюються подвійні планети-сироти. Джерело: phys.org

Планети-сироти навколо нас

Нещодавно вчені змогли пояснити, звідки у Всесвіті беруться подвійні планети-сироти. Це питання виникло через спостереження, здійснені космічним телескопом James Webb з літа минулого року. За цей час він зміг як слід придивитися до туманності Оріона.

Планети-сироти — це об’єкти з масами меншими навіть, ніж у коричневих карликів, які при цьому перебувають вдалині від будь-якої зорі й вільно плавають у просторі. У туманності Оріона їх знаходили й раніше.

Проте тепер до досліджень приєднався James Webb, який одразу зміг відкрити їх набагато більше. Загалом він спостерігав за 582 об’єктами, які підпадають під визначення «планети-сироти». Виявилося, що 42 з них, тобто приблизно 9 відсотків від загальної кількості, є подвійними.

Науковці розгадують загадку

Проблема з подвійними планетами-сиротами полягає у питанні, як вони утворилися. Для подвійних зір її не існує, бо утворення їхніх пар шляхом згущення газопилової хмари є звичайною справою. Проте планети зазвичай утворюються у значно щільніших протопланетних дисках, що оточують новонароджені світила. Саме тому більшість їх і має власного господаря.

У вчених немає 100-відсоткової впевненості, як можуть утворюватися планети-сироти. В останні роки з’явилися припущення, що вони все ж можуть народжуватися за тим самим механізмом, що і зорі. Тоді жодної проблеми з їхніми подвійними системами немає. Але ця теорія досі вважається недоведеною.

Зате у тому, що планети-сироти можуть утворюватися внаслідок викидання газових гігантів з молодих систем, ніхто не сумнівається. Відбувається це під впливом гравітаційної взаємодії. Однак ніхто не може пояснити, як при цьому утворюються пари тіл, що вільно плавають у космосі.

У новому дослідженні вчені розглянули одразу кілька сценаріїв того, як могла утворитися така кількість подвійних планет-сиріт, і дійшли висновку, що з’явитися внаслідок взаємодії двох раніше непов’язаних тіл вони не могли. Тільки народження парами безпосередньо з газопилової хмари чи викидання газових гігантів разом із масивними супутниками було здатне створити таку вибірку.