Зоряний цвинтар: астрономи зазнімкували залишок наднової в Вітрилах

Співробітники Європейської Південної обсерваторії опублікували гарний знімок, зроблений Оглядовим телескопом VLT (VST). Він демонструє залишок наднової в Вітрилах.

Залишок наднової в Вітрилах. Джерело: ESO/VPHAS+ team. Acknowledgement: Cambridge Astronomical Survey Unit

Залишок наднової в Вітрилах розташований на відстані 800 – 900 світлових років в однойменному сузір’ї, та являє собою одну з найближчих до Землі подібних структур. Колись на цьому місці розташовувалася масивна зоря. Але приблизно 11 тисяч років тому вона вичерпала запаси свого термоядерного палива, що призвело до колапсу її ядра, який супроводжувався колосальним вибухом. На думку вчених, наднова сяяла так яскраво, що її було видно навіть на денному небі.

Що стосується самої зорі, то коли вона вибухнула, її зовнішні шари були викинуті в навколишнє газове середовище. Ударні хвилі пройшли крізь них, стискаючи речовину та створюючи складні волокнисті структури. Енергія, яка вивільняється при цьому, розігріла газові пасма, змусивши їх яскраво сяяти, що й демонструє опублікована світлина.

Від самої ж загиблої зорі залишилася надщільна куля діаметром лише кілька десятків кілометрів, у якій протони й електрони злиплися, утворивши нейтрони. Такі об’єкти називають нейтронними зорями. Нейтронна зоря в залишку наднової в Вітрилах розташована за межами зафіксованої на знімку області. Вона обертається зі швидкістю близько десяти обертів на секунду.

Знімок залишку наднової був отриманий за допомогою встановленої на VST 286-мегапіксельної камери OmegaCAM. Вона може отримувати зображення через кілька фільтрів, кожен з яких дає змогу телескопу спостерігати світло, що випромінюється в певному кольорі. Для цього зображення використовувалися чотири фільтри, представлені комбінацією пурпурного, синього, зеленого та червоного кольорів. Сам же VST має 2,6-метрове головне дзеркало, що робить його одним із найбільших у світі телескопів, призначених для отримання панорамних оглядів неба у видимому світлі.