Знайдена рекордно близька пара коричневих карликів

Команда американських астрофізиків повідомила про відкриття рекордно близької пари ультрахолодних коричневих карликів. Відстань між ними всього втричі більша, ніж дистанція між Землею і Місяцем.

Що таке коричневі карлики

Коричневими карликами називають об’єкти, чиї маси лежать у діапазоні від 13 до 80 мас Юпітера. Вони займають проміжне положення між планетами-гігантами та зорями. Маси таких об’єктів недостатньо для того, щоб у їхніх надрах «запустилися» постійні реакції термоядерного синтезу на основі атомів водню. Через це їх іноді називають «невдалими зорями».

Коричневий карлик в уявленні художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Водночас на відміну від планет-гігантів, усередині коричневих карликів все ж таки можуть відбуватися деякі реакції за участю ядер дейтерію та літію. Але, за астрономічними масштабами, вони тривають досить недовго, після чого коричневі карлики поступово остигають.

Рекордна пара коричневих карликів

Новознайдена пара коричневих карликів отримала позначення LP 413-53AB. Спочатку астрономи думали, що це один об’єкт, оскільки їхні спектри фактично зливалися. Однак глибший аналіз показав, що йдеться про близьку пару. Дистанція між коричневими карликами становить близько 1,2 млн км. Це приблизно втричі більше, ніж відстань між Землею та Місяцем, що є новим рекордом для подібних систем.

Структура системи LP 413-53AB. Джерело: Adam Burgasser / UC San Diego

Коричневі карлики здійснюють один оберт один навколо одного за 17 годин. Їхні маси становлять близько 79 та 65 мас Юпітера, температури поверхні — 2350 °C ─ 2600 °C. Вік системи сягає кілька мільярдів років.

На думку дослідників, система LP 413-53AB може мати непросте минуле. Можливо, що раніше в ній був присутній третій компонент, який був викинутий, після чого коричневі карлики поступово зблизилися. За іншою версією, спочатку вони перебували на ширшій орбіті, а потім прийняли нинішню конфігурацію через зоряні вітри та дію приливних сил.

Раніше ми розповідали про те, як телескоп TESS виявив гарячий коричневий карлик.

За матеріалами https://arxiv.org