Зміна клімату загрожує антарктичним метеоритам

Глобальні зміни клімату загрожують таненням антарктичних льодовиків. А це, своєю чергою, може призвести до того, що метеорити, які перебувають у їхній товщі, можуть просто загубитися і потонути в океані.

Зміна клімату загрожує антарктичним метеоритам
Зміна клімату загрожує антарктичним метеоритам. Джерело: phys.org

Як зміна клімату пов’язана з метеоритами

Команда дослідників зі Швейцарії та Бельгії використала штучний інтелект для аналізу супутникових знімків Антарктиди й з’ясувала дивовижну річ. Виявилося, що на кожну десяту градуса підвищення глобальної температури повітря з поверхні льодовикового покриву зникає в середньому майже 9000 метеоритів. Ця втрата має серйозні наслідки, оскільки метеорити є унікальними зразками позаземних тіл, які дають уявлення про походження життя на Землі та формування Місяця.

На відміну від решти поверхні нашої планети, ті метеорити, що падають в Антарктиді, зберігаються недоторканими в її кризі протягом мільйонів років. Однак до 2050 року з 300–800 тис. метеоритів, що зберігаються на крижаному континенті, близько чверті можуть зникнути безслідно. А до кінця століття ця цифра може зрости до трьох чвертей.

Гаррі Зеколларі був одним із керівників дослідження, опублікованого в журналі Nature Climate Change, працюючи під керівництвом професора Даніеля Фарінотті в Лабораторії гідравліки, гідрології та гляціології Швейцарської вищої технічної школи Цюриха (ETH Цюрих). Зеколларі та співавторка дослідження Вероніка Толленаар з Вільного університету Брюсселя показують, що потепління призводить до втрати близько 5000 метеоритів на рік, що в п’ять разів перевищує зусилля зі збору антарктичних метеоритів.

Метеорити — капсули часу Всесвіту

Зеколларі, нині доцент кафедри гляціології Брюссельського Вільного університету, закликає до масштабних міжнародних зусиль для збереження наукової цінності метеоритів: «Нам потрібно прискорити та інтенсифікувати зусилля з пошуку антарктичних метеоритів. Їхнє зникнення подібне до втрати даних, які вчені отримують із кернів криги, зібраних зі зникаючих льодовиків — з їхнім зникненням зникають і деякі таємниці Всесвіту».

Метеорити — це уламки з космосу, які надають унікальну інформацію про нашу Сонячну систему. Антарктида — найбагатше на метеорити місце, і на сьогодні близько 60 відсотків усіх метеоритів, коли-небудь знайдених на Землі, були зібрані з поверхні антарктичного льодовикового щита.

Як втрачаються метеорити

Течія льодовикового щита концентрує космічні камені в так званих зонах скупчення метеоритів, де їхня темна кора дозволяє їх легко виявити. Окрім інтенсифікації операцій з повернення, існує потенціал для підвищення ефективності місій із повернення метеоритів у короткостроковій перспективі. Цей потенціал спирається головним чином на аналіз на основі даних для виявлення недосліджених зон падіння метеоритів і картографування ділянок, що оголюють блакитний лід, де часто знаходять метеорити.

Через свій темний колір метеорити сильно нагріваються порівняно з навколишнім льодом. Коли це тепло передається від них до криги, воно може розігріти її та, зрештою, спричинити локальне танення льоду, що призведе до занурення каменів під поверхню льодовикового покриву. Як тільки вони потрапляють під крижаний покрив, навіть на невелику глибину, їх уже неможливо виявити.

Науковці роблять висновок, що в довгостроковій перспективі єдиний спосіб зберегти більшість невіднайдених антарктичних метеоритів — це швидке скорочення викидів парникових газів.