Землеподібні планети можуть утворюватися навіть в екстремальних умовах

Вчені спрямували космічний телескоп James Webb на туманність, що є однією з найекстремальніших «зоряних колисок». Тут багато молодих і гарячих зір, тому простір пронизаний жорстким ультрафіолетовим випромінюванням.

Газопиловий диск в туманності NGC 6357
Газопиловий диск у туманності NGC 6357. Джерело: Maria Cristina Fortuna

Туманність «Омар»

Науковці, які працюють із телескопом James Webb, спрямували його на туманність NGC 6357 і знайшли там газопилові диски, з яких у майбутньому можуть утворитися планети, схожі на Землю. Ця хмара міжзоряного газу розташована на відстані 5,5 тис. світлових років від нас і нагадує якусь фантастичну комаху. Через це вона отримала назву «Омар».

А ще туманність NGC 6357 є однією з найпомітніших «зоряних колисок». При цьому світила, які народжуються тут зі згущень газу, є достатньо незвичними. Переважно вони великі та гарячі й створюють чималу кількість жорсткого ультрафіолетового випромінювання.

Через це увесь простір туманності буквально пронизаний енергією, тому дослідники сумнівалися, чи не зруйнує випромінювання геть усі молекули, внаслідок чого утворення планетних систем було б неможливим. Але все ж James Webb зміг виявити тут протопланетні диски.

Землеподібні планети можуть утворюватися в екстремальних умовах

Протопланетні диски утворюються з пилу та газу, які обертаються навколо новонароджених світил. З часом в них починають з’являтися згущення, які називаються планетезималями, а потім — і самі планети, які очищають усе навколо від газу та пилу.

У такому випадку вчених зацікавив протопланетний диск XUE-1. Він утворився навколо схожої на Сонце зорі, проте поруч із нею дуже багато яскравих світил, тож астрономи вважали, що хоча сам диск вижив, молекули, що могли б зробити планету придатною до життя, — точно ні.

Як же науковці були здивовані, коли спектрографи James Webb виявили у складі диска воду, вуглекислий та чадний гази, а також ацетилен. Усі вони тією чи іншою мірою можуть розглядатися як біомаркери. Це означає, що умови для життя можуть виникати у зовсім незвичних місцях. Надалі вчені хочуть дослідити ще 14 протопланетних дисків, які вони виявили всередині NGC 6357.