Завершився перший річний експеримент NASA з імітації проживання на Марсі

У суботу в США завершився експеримент CHAPEA-1, організатором якого була NASA. Протягом 378 діб четверо добровольців перебували у повністю ізольованому середовищі Mars Dune Alpha, яке в усіх деталях відтворювало станцію на Марсі.

Добровольці, що брали участь в експерименті CHAPEA-1
Добровольці, що брали участь в експерименті CHAPEA-1. Джерело: www.space.com

Імітація марсіанської станції

У США завершився експеримент CHAPEA-1, метою якого було з’ясувати можливість існування автономних станцій на Марсі. Протягом 378 діб четверо добровольців перебували в ізольованому середовищі, яке імітувало житло на цій планеті. У суботу, 7 липня вони, нарешті, вийшли звідти.

Питання про те, як людина перенесе тривале перебування в замкненому просторі за умов, коли навіть радіозв’язок із Землею не буде ані стабільним, ані миттєвим, турбує науковців давно. Саме тому експерименти з імітації марсіанських середовищ, де ретельно перевірялося психічне здоров’я учасників, проводилися неодноразово.

Однак досі вони не тривали довше, ніж декілька місяців. CHAPEA-1 став першим експериментом, який тривав понад рік. Під час нього четверо добровольців перебували всередині ізольованого приміщення на території Космічного центру ім. Джонсона у Г’юстоні.

Як проходив експеримент

Чотирьома добровольцями для місії CHAPEA-1 стали Келлі Хастон, Анка Селаріу, Росс Броквелл і Натан Джонс. Їх домівкою протягом останнього року й більше була Mars Dune Alpha, 3D-друковане місце проживання площею 158 м2, створене так, щоб відчувати себе ізольованим форпостом Червоної планети.

Сама Mars Dune Alpha заслуговує окремої уваги. Річ у тім, що усі її будівлі були надруковані на 3Д-принтері. Крім того, розробники створили дуже переконливу імітацію червоної марсіанської поверхні поруч. Тож, учасники експерименту могли серед іншого виходити назовні у скафандрах, відчуваючи себе справжніми мешканцями інопланетної бази.

Вже відомо, що особливих психологічних проблем чи неприємних відчуттів в учасників експерименту не виникло. Навпаки, вони заявляють, що стали більше цінувати своїх рідних, з якими не мали змоги спілкуватися протягом року. NASA планує використати результати експерименту в наступних місіях.

Геомагнітна тривога: вчені попередили про полярні сяйва 24 липня