Затримка запуску Psyche змушує переглянути цілі місії Janus

Через перенесення запуску апарата Psyche місія Janus більше не зможе відвідати заплановані астероїди. Через це NASA довелося зайнятися пошуком альтернативних цілей.

Перенесення запуску Psyche

Наприкінці травня NASA оголосила про перенесення запуску ракети Falcon Heavy з космічним апаратом Psyche. Причиною стали проблеми, виявлені під час тестування програмного забезпечення. Через них NASA вирішила перенести дату запуску з початку серпня на кінець вересня.

Апарат Psyche в уявленні художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech/ASU

Але річ у тім, що Psyche є не єдиним вантажем на борту Falcon Heavy. Разом з ним у космос також має відправитися пара 36-кілограмових зондів Janus, які мають ідентичну конструкцію. Метою їхньої місії було відвідування подвійних астероїдів 1996 FG3 та 1991 VH. Візит до 1991 VH мав відбутися в березні 2026 року, візит до 1996 FG3 — у квітні 2026 року.

Нові цілі для місії Janus

На жаль, перенесення місії Psyche унеможливило виконання початкового плану. Для того, щоб досягти своїх цілей, зонди Janus повинні були виконати гравітаційні маневри на околицях нашої планети. Але зміна дати запуску унеможливила виконання обльотів Землі, необхідних для досягнення астероїда  1991 VH. Що стосується 1996 FG3, то в теорії зонди Janus можуть досягти його за умови запуску в проміжку з 7 по 10 жовтня. Але річ у тім, що нове стартове вікно для польоту Psyche закривається 11 жовтня, і малоймовірно, що NASA захоче ризикнути та відкласти запуск, набагато пріоритетнішої місії, під кінець балістичного вікна.

Концепт місії Janus. Джерело: Janus illustration – Lockheed Martin

Керівництво проєкту Janus чудово це розуміє і тому вже розпочало пошук альтернативних цілей. За словами інженерів, їм вдалося виявити кілька астероїдів, до яких можна було б направити зонди — але конкретний вибір залежатиме від точного дня запуску Falcon Heavy.

Варто зазначити, що учасники проєкту також розглянули можливість знайти іншу «попутку», але не знайшли жодних відповідних варіантів. Що стосується опції запуску на окремому носії, то вона виходить далеко за межі бюджету місії, одна з ключових цілей якої якраз і полягає в демонстрації можливості вивчення Сонячної системи з використанням невеликих та відносно недорогих космічних апаратів, які запускаються як попутні вантажі.

Ви також можете почитати про виявлення «молекул життя» у зразках астероїда Рюгу.