Зашторено! За високотехнологічними вітровими щитами VLT

Представлений знімок зроблений усередині однієї з веж Дуже Великого телескопа ESO (VLT) — найбільшої за загальною площею дзеркал оптичної обсерваторії на Землі. Зображення демонструє систему вітрових щитів, які мають висоту приблизно пів метра. Вони відіграють життєво важливу роль у роботі VLT.

Вітрові щити VLT. Джерело: ESO/F. Rodríguez

Башти та куполи основних телескопів комплексу VLT виконують ключове завдання у захисті їхньої начинки від зовнішніх факторів: вітру, дощу, піску та пилу. Але й самі ці великі конструкції можуть створювати проблеми для астрономів. Повітря всередині веж може завихрюватися, створюючи турбулентні потоки (віддалено схожі на ті, через які трясеться літак у польоті). Вони своєю чергою здатні розмивати одержувані ними зображення.

Для мінімізації ефектів турбулентності форма купола телескопів була ретельно тестована у вітрових тунелях. А всередині веж встановлена ​​система автоматичного регулювання температури та повітряних потоків, яка дозволяє ще надійніше контролювати турбулентність. Сріблясті вітрові екрани, подібні до тих, які зображені на знімку, ковзають у горизонтальній площині. Відчиняючись та зачиняючись під час руху труби телескопа вгору і вниз, вони блокують нижню частину щілини купола, через яку вночі до телескопа надходить світло. Отже, вдається домогтися незворушного потоку повітря навколо телескопа та його захисту від вітру.

До того ж, по периметру купол обладнаний системою вікон та заслінок (жалюзей), які автоматично відчиняються та зачиняються протягом ночі. Так забезпечується постійна робота VLT з максимально високою якістю зображення та можливість отримання ідеальних знімків космічних об’єктів.

Ви також можете почитати, як комплекс радіотелескопів ALMA зазнімкував космічну павутину.