Загадка на краю Сонячної системи: дивний об’єкт змінюється просто на очах астрономів

Американські планетологи виявили зміни в матеріалі навколо об’єкту Сонячної системи під назвою Хірон. Це поставило під сумнів теорію про те, що він оточений двома пиловими кільцями.

Хірон на знімку телескопа Hubble. Джерело: NASA

Хірон був відкритий 1977 року. Його діаметр становить приблизно 220–250 км, він рухається витягнутою орбітою, що лежить у проміжку між орбітами Юпітера і Нептуна. Спочатку Хірон був класифікований як астероїд, але потім у нього знайшли ознаки кометної активності. Ба більше, згодом виявили ще кілька тіл, що мають схожі фізичні та орбітальні характеристики. Тому астрономи виділили їх в окремий клас під назвою «кентаври».

У 2011 році Хірон пройшов на тлі зорі. Під час спостереження окультації вчені звернули увагу на те, що її блиск двічі зменшився ще до зустрічі з Хіроном і потім двічі після завершення покриття. На підставі цього було висунуте припущення, що кентавр має два кільця, розташовані на відстані близько 320 км від його центру.

Хірон в уявленні художника. Джерело: ESO

Але, судячи з усього, простір навколо Хірона влаштований набагато складніше, ніж вважалося раніше. У 2018 році кентавр знову затьмарив фонову зорю. Спостереження цієї події здивували астрономів. До початку покриття вони зафіксували падіння блиску на відстані 352, 344 і 316 км від центру Хірона. Однак після його завершення блиск зорі зменшився лише двічі — на відстані 357 і 364 км від центру кентавра.

Така асиметрія і розбіжність відстаней суперечить теорії про те, що Хірон має пару стабільних кілець, адже в цьому разі астрономи побачили б два «провали» на однаковій відстані. У реальності ж вони спостерігали зовсім іншу картину. На думку дослідників, насправді у Хірона немає стабільної кільцевої системи. Замість цього кентавр оточений хмарою матеріалу, яка змінюється просто на наших очах.

Найімовірніше, джерелом цього матеріалу є сам Хірон. Матеріал міг бути викинутий під час «кометних спалахів» на кшталт тих, які спостерігалися 2021 року, коли яскравість кентавра тимчасово зросла. Також не виключено, що у Хірона є невеликий супутник, який взаємодіє з хмарою, що оточує його, й це призводить до постійної зміни його форми.

За матеріалами https://iopscience.iop.org