З хмари вогню: останній політ ракети Delta IV Heavy потрапив на фото

9 квітня з космодрому на базі Ванденберг відбувся пуск ракети Delta IV Heavy. Він поставив крапку в історії прославленого сімейства носіїв.

Останній пуск ракети Delta IV Heavy. Джерело: ULA

Ми вже докладно розповідали про історію ракет Delta. Колись вони були основною робочою конячкою NASA, вивівши на орбіту безліч супутників і відправивши в космос низку знакових міжпланетних місій. Але, врешті-решт, сімейство Delta не витримало конкуренції зі SpaceX. Одна за одною різні модифікації Delta почали йти у відставку. Її останнім представником залишилася Delta IV Heavy.

Висота Delta IV Heavy становила 72 метри, маса (у заправленому стані) — 733 тонни. Вона могла вивести 28 тонн вантажу на низьку навколоземну орбіту та 14 тонн на геоперехідну. У період з 2004 по 2018 рік Delta IV Heavy була найпотужнішою експлуатованою ракетою-носієм на Землі.

Останній пуск ракети Delta IV Heavy. Джерело: ULA

Характерною особливістю Delta IV Heavy було те, що ракета буквально стартувала з вогняної кулі. Це було пов’язано з тим, що за кілька секунд до старту в її двигуни подавали водень, який потім підіймався зовнішньою стороною ракети, змішуючись із повітрям. Під час пуску ця суміш спалахувала, породжуючи видовищну хмару вогню (конструкція Delta IV Heavy була розрахована на його появу).

Останній пуск ракети Delta IV Heavy. Джерело: ULA

Delta IV Heavy в основному використовувалася для виведення військових вантажів. З 16 місій на її рахунку є лише два цивільних польоти: вона використовувалася для тесту корабля Orion, а також відправила до Сонця зонд Parker. Як інші ракети сімейства Delta IV Heavy не витримала конкуренції зі SpaceX через свою високу ціну. Вартість одного пуску ракети становила 350 млн доларів, тоді як Falcon Heavy навіть в одноразовій конфігурації коштує приблизно вдвічі дешевше. Після того як Пентагон сертифікував Falcon Heavy для військових місій, її доля була вирішена.

Останній пуск ракети Delta IV Heavy. Джерело: ULA

9 квітня Delta IV Heavy вирушила в космос востаннє, вивівши на орбіту вантаж для потреб Національного управління військово-космічної розвідки США. Її замінить метанова ракета Vulcan, яка вже здійснила свій перший політ.