Європейський супутник розгорнув космічне вітрило

Європейське космічне агентство (ESA) опублікувало знімок, що демонструє успішно розгорнуте гальмівне вітрило ADEO-N. Воно буде використане в експерименті щодо прискорення зведення з орбіти супутникової платформи ION Satellite Carrier.

Способи утилізації старих супутників

З кожним роком космічне сміття створює дедалі більше загроз для апаратів, що знаходяться на навколоземних орбітах. Щоб не допустити розростання проблеми, інженери розробили безліч способів, спрямованих на недопущення збільшення кількості небезпечних об’єктів. Одним із них є зведення з орбіти супутників, чия експлуатація добігає кінця. Це завдання може досягатися різними шляхами — наприклад, використанням рушійних установок. Однак це вимагає наявності спеціального запасу палива, яке в іншому разі могло би використовуватися для продовження функціонування супутника.

Супутник із розгорнутим гальмівним вітрилом в уяві художника. Джерело: HPS GmbH

Альтернативою подібній методиці є встановлення на космічних апаратах спеціальних вітрил. Вони збільшують їхню площу, що призводить до різкого посилення гальмівного ефекту, який чинять верхні шари земної атмосфери та, як наслідок, значно швидшого сходження з орбіти.

Успішне розгортання гальмівного вітрила

Вітрило ADEO-N призначене саме для цієї мети. Воно являє собою поліамідну мембрану з алюмінієвим покриттям загальною площею 3,6 м², прикріплену до чотирьох металевих штанг. Вітрило знаходиться в 10-сантиметровому ящику, закріпленому на корпусі супутникової платформи ION Satellite Carrier, що була запущена 2021 року.

Гальмівне вітрило ADEO-N після розгортання. Джерело: HPS GmbH

У грудні 2022 року фахівці місії віддали команду на активацію вітрила. Зроблені спеціальною камерою знімки показали, що розгортання відбулося у штатному режимі. Тепер інженери ретельно стежитимуть за змінами орбіти космічного апарата, щоб оцінити, який саме вплив на неї чинитиме вітрило. Якщо все пройде як задумано, супутник згорить в атмосфері приблизно через 15 місяців, тоді як без вітрила на це знадобилось би від 4 до 5 років.

Ви також можете прочитати нашу статтю, яка розповідає про те, як людство могло б використовувати сонячне вітрило для космічних перельотів.