Які рукотворні об’єкти видно з космосу?

Греблю найбільшої електростанції у світі «Три ущелини» видно з космосу неозброєним оком. Велику китайську стіну — ні. А от з єгипетськими пірамідами не все зрозуміло.

Які рукотворні об'єкти можна побачити з орбіти
Які рукотворні об’єкти можна побачити з борту МКС? Джерело: Space.com

Погляд із космосу

Люди часто питають, які об’єкти, створені людиною, видно з космосу. Наприклад, широко розповсюдженим є твердження, що єдиною такою рукотворною структурою є Велика китайська стіна. Але якщо розібратися у тому, що реально можна побачити з орбіти, то все виявляється значно складніше.

Почати треба з того, що саме можна вважати космосом. Загальновизнаною його межею є лінія Кармана, розташована на висоті 100 км від поверхні нашої планети. Це значно вище, ніж може подолати літак, але нижче, ніж орбіти космічних апаратів. Наприклад, середня висота, на якій розташована Міжнародна космічна станція (МКС), становить 415 км.

Також треба пам’ятати, що «побачити неозброєним оком» та «спостерігати з космосу» — це різні речі. Можливості оптичних систем на супутниках спостереження у багато-багато разів перевищують можливості людського зору. За їхньою допомогою можна розгледіти не тільки окремі будівлі, але й людей та машини.

Тож далі у цій статті під «видно з орбіти» буде розумітися саме можливість щось побачити неозброєним оком з борту МКС.

Рукотворні об’єкти, які видно з космосу

Почати треба з тих об’єктів, які точно видно з космосу. До таких належить копальня Бінгем-Каньйон у штаті Юта, США. Це — найбільше у світі місце видобутку корисних копалин відкритим способом і наймасштабніший рукотворний об’єкт у світі. Тут копають мідь, і у її пошуках занурилися вже на глибину 1200 м. Бінгем-Каньйон має довжину 7,7 км та максимальну ширину 4 км. Тож не дивно, що його регулярно спостерігають астронавти на борту МКС.

Інший об’єкт, який легко можна побачити з орбіти, — гребля найбільшої у світі електростанції «Три ущелини». Вона розташована у Китаї, на річці Янцзи, має висоту 185 м та довжину 2 км.

А ось штучний архіпелаг Пальма Джумейра, відповідно до повідомлень NASA, добре видно з лінії Кармана, але окремі острови з борту МКС можна розгледіти тільки за допомогою потужного об’єктива.

Електростанція на річці Янцзи
Дамба «Три ущелини». Джерело: Space.com

Рукотворні об’єкти, які не дуже добре видно

Деякі рукотворні об’єкти з орбіти вдається побачити не завжди. До таких належать, наприклад, великі автобани. Але їх все ж таки можна спостерігати неозброєним оком. Наприклад, свого часу побачити їх пощастило канадському астронавту Крісу Гедфілду.

А ось щодо можливості спостерігати піраміди в Гізі серед астронавтів немає одностайності. Американський астронавт Лерой Чіао заявив, що принаймні дві найбільші йому вдалося побачити за ідеальної погоди як крихітні цятки. З ним не згодний британець Тім Пік. За його словами, гігантські 150-метрові будівлі можна спостерігати лише за допомогою потужного об’єктива.

Піраміди в Гізі
А ви бачите на цій світлині піраміди? Джерело: Space.com

Об’єкти, яких не видно

Нарешті, є велика кількість об’єктів, які з орбіти неозброєним оком не видно. До них належить і Велика китайська стіна. Вже згаданий Лерой Чіао сфотографував її з орбіти, але, за його власним зізнанням, побачити її на світлині неможливо. Вона занадто вузька для цього, а місцевість навколо — занадто барвиста.

Також практично неможливо розгледіти окремі будівлі у містах. Самі людські поселення добре видно неозброєним оком як великі сірі плями, та розгледіти в них навіть окремі широкі проспекти є дуже складним завданням.