Як знайти життя на Енцеладі: поради науковців

Вчені вже знають, що в океані супутника Сатурна Енцелада є всі хімічні елементи, необхідні для формування живих клітин. Тепер вони зацікавилися питанням, чи можна їх спостерігати безпосередньо. Науковці розробили для цього спеціальну методику.

Гейзери можуть розкрити загадку життя на Енцеладі
Гейзери можуть розкрити загадку життя на Енцеладі. Джерело: www.space.com

Гейзери крижаного супутника

Фабіан Кленнер, науковець Університету Вашингтону, займається вивченням супутника Сатурна Енцелада. Раніше він разом зі своєю командою вже зміг виявити у викидах гейзерів фосфор та інші необхідні для існування органічного життя молекули. У новій статті він розглядає спосіб, який дозволить знайти там бактерії.

Сатурн має 149 підтверджених супутників. і Енцелад є одним із найцікавіших з них. Попри те, що його діаметр складає лише 504 км, він має захований під кригою океан рідкої води. Її підтримує в рідкому стані тепло в ядрі цього небесного тіла. Сумніватися у правильності цих висновків не доводиться, адже з його поверхні прямо в космос б’ють гейзери.

З 2004-го по 2017 рік у системі Сатурна працював космічний апарат Cassini, що був спільно створений NASA та ESA. Він неодноразово занурювався у викиди гейзерів Енцелада і зміг визначити їхній хімічний склад за допомогою розміщеного на борту спектрографа.

Саме завдяки дослідженням цього апарата науковці знають так багато про Енцелад. Вже багато років вони аналізують дані спектрографа і знаходять в них ознаки присутності все нових і нових хімічних речовин. Спочатку вони знайшли хлорид натрію, більш відомий як кухонна сіль, а позаминулого року довели присутність фосфатів — фосфоровмісних сполук, що є важливим компонентом живих організмів на Землі.

Як довести існування життя на Енцеладі

З урахуванням усіх вищенаведених даних, Енцелад видається надзвичайно схожим на Землю тих часів, коли на ній зароджувалося життя. Гарячі вулканічні джерела на його дні можуть давати достатньо енергії для підтримки існування біосфери навіть у разі, якщо сонячні промені ніколи не сягають глибин океану.

Залишилося лише знайти самі живі організми. На думку Кленнера, це цілком реально зробити вже на сучасному рівні розвитку техніки. Для цього треба знову уважно дослідити викиди гейзерів за допомогою спектрометра. Однак цього разу це має бути сучасний прилад, якого не було в часи, коли готувалася місія Cassini.

Знайти бактерії можна способом виявлення у рідині окремих одиничних твердих зерен. Саме такий використали Кленнер з колегами у своїй лабораторії. Вони вистрілювали у вакуумній камері тонкими струменями води, які миттєво розбивалися на окремі краплі. Кожна з них теоретично містила лише одну бактерію.

Далі дослідники іонізували цю воду за допомогою лазера та досліджували її за мас-спектрометром. Вони змогли довести, що таким чином можна спостерігати окремі бактерії, якщо гейзери будуть викидати їх з Енцелада.

Мікроорганізми виду Sphingopyxis alaskensis дуже дрібні. Однак вчені довели, що мас-спектрометрія може знаходити навіть менші об’єкти, такі як окремі молекули амінокислот та інших компонентів, що входять до складу білків. А значить, цей спосіб може багато розповісти про життя на Енцеладі.

Майбутні місії

Якщо такий аналізатор розмістити на космічному апараті, він зможе точно сказати, чи є життя в океані Енцелада, чи ні. Місія до нього є однією з найпріоритетніших і для NASA, і для ESA. Більше космічні агенції у зовнішній Сонячній системі цікавляться тільки Ураном. Тож найближчими десятиліттями вчені мають точно дізнатися, чи є на Енцеладі та інших супутниках Сатурна мікроорганізми.

А ось щодо супутника Юпітера Європи ми це можемо дізнатися навіть раніше. На жовтень 2024 року запланований старт апарата Europa Clipper. Він несе на борту спектрометр, який здатний виявляти окремі тверді зерна. Отже, цілком можливо, що саме він виявить перші неспростовні докази існування життя за межами Землі.