Як захистити Землю від купи каміння

Науковці розмірковують над тим, як захистити нашу планету від астероїдів типу «купа каміння». Вони являють собою нескріплені тіла, що тримаються разом виключно завдяки силі тяжіння. Традиційний спосіб відхилення космічних каменів може не дати з ними передбачуваного результату.

Астероїд Бенну — об'єкт типу «купа каміння»
Астероїд Бенну — об’єкт типу «купа каміння». Джерело: NASA/Goddard/University of Arizona

«Купа каміння»

Вчені з різних країн останнім часом публікують чимало матеріалів про те, що треба робити у випадку, якщо нашій планеті загрожуватиме астероїд типу «купа каміння». Традиційний погляд на проблему космічних каменів полягає в тому, що треба використовувати кінетичний удар для того, щоб відхилити їх із небезпечного курсу.

Проведений минулого року експеримент DART, під час якого зонд-ударник вразив астероїд Діморф, показав високу ефективність цього методу. Навіть невеликий снаряд, влучивши поблизу від центру маси небесного тіла, здатний відчутно змінити його траєкторію.

Однак цей же експеримент показав, що такий сценарій може призвести до утворення великої кількості уламків. Особливо це небезпечно у випадку тіл типу «купа каміння». Вони складаються з величезної кількості дрібних камінців, які тримаються разом виключно завдяки силі тяжіння.

Нещодавно досліджені астероїди Рюгу та Бенну, матеріал з яких був повернутий на Землю, належать саме до цього типу. І ми поки що не знаємо ані того, що насправді ховається під їхньою поверхнею, ані того, скільки ще таких «куп каміння» кружляє поблизу Землі.

Проблема розколювання

Очікується, що найближчими роками в експлуатацію буде введений телескоп ім. Вери Рубін. Він дозволить відстежити більшість небезпечних астероїдів навколо Землі. Проте проблему з відведенням від планети об’єктів типу «купа каміння» це не розв’яже.

Річ у тім, що кінетичний удар з великою частиною імовірності зруйнує такий об’єкт. І це добре виключно у голлівудських фільмах. Насправді ж траєкторію уламків буде надзвичайно важко визначити й вони можуть лишитися достатньо великими, аби наробити на Землі лиха.

Тож вчені пропонують інші способи для відвернення катастрофи. Одним із них є використання зонда з іонним двигуном. Останній здатен місяцями створювати тягу. Отже, якщо посадити апарат на поверхню «купи каміння» і надати їй постійного прискорення, вона просто зверне з небезпечного курсу.

Іншим способом є використання гравітаційного трактора. Якщо астероїд відносно невеликий, то масивний космічний апарат поряд просто буде створювати достатнє тяжіння для того, аби відхилити його від Землі.