Космічна криміналістика: який вигляд матимуть плями крові у космосі

Науковці дослідили питання, якою може бути космічна криміналістика. Чим зразки крові та відбитки пальців у невагомості та тілах із низькою гравітацією будуть відрізнятися від тих, із якими звикли працювати судово-медичні експерти на Землі?

Кров у невагомості
Кров у невагомості. Джерело: www.telegraph.co.uk

Криміналістика на Місяці

У NASA обіцяють, що вже за десять років людство матиме базу на поверхні Місяця та космічну станцію, що обертатиметься навколо нього. Крім того, кількість людей у різноманітних програмах за межами Землі збільшиться через активну участь приватних компаній. Нещодавно дослідники подивилися на наслідки усього цього із зовсім незвичного ракурсу.

У статті, публікованій у Forensic Science International: Reports, йдеться про абсолютно нову галузь людських знань — астрокриміналістику. Хоча безпосередньо в космосі досі не гинула жодна людина, дослідники припустили, що рано чи пізно це станеться, причому за достатньо непевних обставин.

І тоді доведеться проводити судово-медичну експертизу. А для світової криміналістики космос є абсолютно новим полем діяльності. Як поводитиметься там кров і наскільки легко буде взяти її на аналіз, досі незрозуміло.

Особливо складною здається ситуація з аналізом плям крові в невагомості, адже цей процес передбачає використання гідродинаміки, фізики й математики для розуміння польоту та походження крові й тлумачення того, як вона осідала на поверхні.

Експеримент із кров’ю в невагомості

Насправді ситуація навіть складніша, ніж описано вище. Адже в космосі астронавти перебуватимуть не тільки в умовах невагомості, а й низької гравітації, наприклад, на Місяці. Як при цьому змінюватимуться характеристики крапель крові — ще більш незрозуміло у порівнянні з повною невагомістю.

Однак дослідники вирішили розпочати з простого, а саме — з експерименту в невагомості. У космос вони не літали, але у їхньому розпорядженні був літак, що рухався параболічною траєкторією. На ділянці падіння всередині повністю компенсується сила тяжіння.

Щоправда, реальних поранень, які викликали б кровотечу, вчені в таких умовах вирішили не влаштовувати, бо вони є занадто небезпечними. Замість цього використовувався шприц, наповнений синтетичним аналогом крові. У момент падіння його краплі вичавлювалися на білий папір і утворювали плями.

Саме їх вчені й спробували проаналізувати за стандартними криміналістичними протоколами, заздалегідь знаючи, яка відповідь є правильною. Виявилося, що відсутність гравітації справді впливає на поведінку крапель крові. Вони летять по прямій там, де мали б рухатися іншою траєкторією, і це треба враховувати. Дослідники заявляють, що це тільки початок експериментів, результатом яких має стати нова наука — космічна криміналістика.