Як тіла поясу Койпера перетворюються на «крижані бомби»

Вчені досліджують найвіддаленіші об’єкти Сонячної системи. Вони змогли пояснити, як об’єкти поясу Койпера, такі як Аррокот, зберігають заморожені гази. Останні дозволяють їм під час наближення до Сонця вибухнути як «крижані бомби».

«Крижані бомби» з поясу Койпера
«Крижані бомби» з поясу Койпера. Джерело: phys.org

Об’єкти поясу Койпера

Дослідники з Університету Брауна та Інституту SETI виявили, що дивний крижаний об’єкт поясу 486958 Аррокот, який нагадує сніговика, може містити стародавні льоди, що зберігаються глибоко всередині нього з часів, коли об’єкт вперше сформувався мільярди років тому. Але це лише початок відкриттів.

Використовуючи нову модель, розроблену для вивчення еволюції комет, вчені припускають, що крига не є унікальною для Аррокота, і що багато об’єктів з поясу Койпера, який є найвіддаленішим від Сонця регіоном системи, зберігають замерзлі речовини віком 4,6 млрд років.

Як утворюються «крижані бомби»

Досі науковцям було важко з’ясувати, що відбувається з льодом на цих космічних каменях із плином часу. Дослідження кидає виклик широко використовуваним моделям теплової еволюції, які не змогли пояснити довговічність льоду, чутливого до температури, як монооксид вуглецю. Модель, яку вчені створили для дослідження, враховує цю зміну і припускає, що високолетючі льоди в цих об’єктах зберігаються набагато довше, ніж вважалося раніше.

Робота припускає, що об’єкти поясу Койпера можуть діяти як сплячі «крижані бомби», зберігаючи летючі гази у своїх надрах протягом мільярдів років, поки орбітальні зрушення не наблизять їх до Сонця і тепло не зробить їхню внутрішню структуру нестабільною.

Ця нова ідея може допомогти пояснити, чому крижані об’єкти з поясу Койпера так бурхливо вивергаються, коли вони вперше наближаються до Сонця. Раптово холодний газ всередині них швидко збільшується під тиском і вони перетворюються на комети.

«Ми виправили помилку у фізичній моделі, якої люди десятиліттями припускалися для цих дуже холодних і старих об’єктів», — кажуть дослідники. Ця праця може стати першим кроком до переоцінки теорії еволюції та активності кометних надр.

Загалом дослідження кидає виклик чинним прогнозам і відкриває нові шляхи для розуміння природи комет та їхнього походження. Бірч і Умурхан, автори праці, є співдослідниками місії NASA з повернення зразків кометних астробіологічних досліджень (CAESAR), метою якої є отримання щонайменше 80 грамів поверхневого матеріалу з комети 67P/Чурюмова — Герасименко і повернення його на Землю для аналізу.