Як Марс втратив своє магнітне поле

Вчені змоделювали надра Марса та зрозуміли, як він міг швидко втратити своє магнітне поле. Причиною цього стало розшарування ядра та припинення конвекції у ньому. Це зробило планету повністю непридатною для життя.

Магнітне поле Марсу
Магнітне поле Марса. Джерело: www.universetoday.com

Моделювання надер Марса

Марс міг втратити своє магнітне поле на самому початку існування. Відтоді він був приречений перетворитися на планету, повністю позбавлену життя. Стаття про це опублікована у Nature Communications. У ній дослідники врахували результати хімічного аналізу зразків марсіанських метеоритів та аналізу ґрунту, виконаного зондом InSight.

Особливо важливими є дослідження ровера. Вони дають змогу оцінити кількість водню, яка була на планеті в момент її утворення. Відповідно до цих даних, дослідники змогли змоделювати хімічний склад ядра Червоної планети в момент її утворення. Також вони випробували властивості аналогічного зразка в умовах високих температур та тиску.

Традиційним уявленням про надра планет, подібних до Землі та Марса, є їхня модель на основі трьох елементів — заліза, сірки та водню. Вони утворюють складні високотемпературні суміші, у яких починається циркуляція. Саме це живить тектонічну активність та магнітне поле. Однак проведені дослідження показують, що відтворена суміш мала швидко розшаруватися, і це мало б катастрофічні наслідки.

Процес розшарування ядра Марсу
Процес розшарування ядра Марса. Джерело: www.sciencealert.com

Розшарування ядра зруйнувало магнітне поле

Причиною розшарування стало те, що одна частина суміші стала збагачуватися воднем, а інша — сіркою. І ці рідини не перемішувалися між собою. Тому аналогічно до масла та води легша з них опинилася ззовні, а важча — всередині. І це спричинило неможливість конвекційних рухів.

Надра Марса перестали перемішуватися, заряди не рухалися, і він втратив своє магнітне поле. Причому сталося це дуже рано, понад мільярди років тому. Заряджені частинки сонячного вітру не потрапляли на силові лінії, а бомбардували атмосферу, яка почала руйнуватися. Усього за кілька сотень мільйонів років Марс перетворився на планету, що ми знаємо зараз: без води та атмосфери, де добре почуваються тільки роботи.

За матеріалами www.sciencealert.com