Виверження вулкана у Карпатах може розпочатися несподівано

Вулкан Чуметул-Маре розташований у Південних Карпатах на території Румунії. Він достатньо молодий, але при цьому востаннє вивергався кілька тисяч років тому. Однак недавно вчені припустили, що новий вибух може відбутися геть несподівано.

Вулкан Чуметул-Маре
Вулкан Чуметул-Маре. Джерело: István Fodor

Чуметул-Маре — наймолодший вулкан Карпат

Чуметул-Маре, або ж Чомад, — наймолодший вулкан в усьому карпатсько-паннонійському регіоні. Він почав формуватися лише мільйон років тому. Цей вогняний велетень зараз вважається згаслим, адже востаннє вивергався багато тисяч років тому й історичних свідчень про його активність не збереглося.

Розташований вулкан у Південних Карпатах на території Румунії. Команда вчених з кількох європейських наукових установ змогла не тільки докладно вивчити історію його вивержень, а й встановити структуру порожнин під ним.

Найбільшу активність Чуметул-Маре проявляв приблизно 160 тис. років тому. Потім була низка невеликих вивержень, які тривали до 95 тис. років тому. Після цього вулкан згас на 30 тис. років, однак після цього знову прокинувся. 56 тис. років тому він породив потужний вибух.

Після цього Чуметул-Маре знову зробив перерву і востаннє вивергався близько 30 тис. років тому. Науковців дуже цікавить питання про те, чому вулкан змінив свою поведінку і після серії відносно спокійних і тривалих проявів активності перейшов до вибухів.

Рух лави розкриває секрети минулого вулкана

Секрети минулого Чуметул-Маре допоміг розгадати детальний аналіз фазового та хімічного складу застиглої лави. Він зміг розповісти про температуру, тиск та інші умови, в яких відбувалася кристалізація. А вже за цими даними вчені змогли відтворити її рух і систему камер під вулканом.

Особливо їм допоміг у цьому мінерал амфібол. Різні хімічні елементи включаються у його кристалічну решітку за різних умов і це дозволяє точно їх оцінити. У випадку із Чуметул-Маре його хімічний склад сильно варіюється.

Особливо помітні відмінності у магмі дуже давніх і зовсім нових вивержень. Склад амфіболу показує, що в якийсь момент у стару камеру під вулканом почала надходити нова, гарячіша магма з глибин, і це могло зіграти свою роль у тому, що вулкан почав вивергатися вибухоподібно.

При цьому в молодшій магмі амфібол демонструє хімічний склад, що не зустрічається в інших вулканах. Крім того, вона є значно сильніше окислена, ніж усе, що зустрічалося науковцям раніше. І все це примушує дослідників по-новому подивитися на питання про те, чи може карпатський вулкан та його родичі по всьому світу несподівано вибухнути після тисяч років мовчання.

Нові дані свідчать на користь того, що такий сценарій цілком імовірний. Якщо у камеру несподівано почне надходити гаряча магма, то події розвиватимуться дуже швидко. Ознаки того, що вулкан, який спав десятки тисяч років, прокинувся, можуть з’явитися лише за тижні та місяці до виверження.