Вище за температуру плавлення нікелю: астрономи виявили ультрагарячий нептун

Завдяки телескопу TESS міжнародна група астрономів виявила раніше невідому екзопланету, що отримала позначення TOI-3261b. Вона являє собою т. зв. ультрагарячий нептун.

Ультрагаряча екзопланета в уявленні художника. Джерело: ESO/M. Kornmesser

TESS шукає екзопланети за допомогою транзитного методу — за періодичними коливаннями блиску зір, викликаних транзитами їхніх компаньйонів. За час своєї роботи телескоп виявив понад 7 200 екзопланет-кандидатів, з яких 482 були підтверджені. Нещодавно цей список поповнився ще однією позицією.

Відкриття було зроблено під час вивчення помаранчевого карлика, розташованого на відстані 970 світлових років від Землі. Його маса приблизно на 13% менша, ніж у Сонця, вік оцінюють у 6,5 млрд років.

Вивчивши дані TESS про зміну кривої блиску помаранчевого карлика та після їхньої подальшої перевірки за допомогою наземних телескопів, учені дійшли висновку, що навколо нього обертається екзопланета. Її радіус становить приблизно 3,82 радіуса Землі, вона всього на 2% менша за Нептун. При цьому, маса знову виявленої екзопланети незвично висока для тіл таких розмірів. Вона становить 30,3 маси Землі. Це дає середню щільність у 3 г/см³.

Період обертання TOI-3261b становить 0,88 дня. Отже, вона була класифікована як екзопланета з ультракоротким періодом. На сьогодні астрономам відомо лише чотири таких об’єкти розміром із Нептун. Через близькість до зорі атмосфера TOI-3261b розігріта до досить високих значень. За оцінками, її рівноважна температура становить майже 1500 °C. Це можна порівняти з температурою плавлення нікелю.

Ґрунтуючись на зібраних даних, астрономи припускають, що TOI-3261 b має газоподібну оболонку з ядром, потенційно збагаченим водою. За їхніми оцінками на цю газоподібну оболонку припадає близько 5 % від загальної маси планети. Загалом, TOI-3261 b є чудовою ціллю для подальших спостережень за допомогою телескопа Jamew Webb.

За матеріалами Phys.org