Винним у засміченні екліптики пилом виявилося тепло

Науковці дослідили причини того, що простір між планетами Сонячної системи заповнений пилом та дрібними камінцями. Виявилося, що за це відповідальні зовсім не зіткнення у космосі, а тепло, яке метеорні потоки отримують від Сонця.

За появу зодіакального світла відповідальне тепло, що руйнує метеороїди
За появу зодіакального світла відповідальне тепло, що руйнує метеороїди. Джерело: earthsky.org

Пил у Сонячній системі

Весь простір між планетами Сонячної системи у площині екліптики засіяний пилом та дрібними камінцями. Вчені вже достатньо давно знають, що він має такий дрібний розмір, що здатний ефективно розсіювати сонячні промені. Саме він відповідальний за явище, відоме як «зодіакальне світло».

Досі вважалося, що причиною утворення такої величезної кількості дрібного пилу є високошвидкісні зіткнення. Однак нове дослідження, опубліковане у журналі Icarus, показує, що це не так. Його авторами є 45 вчених з різних наукових установ.

У новій теорії першоджерело всього пилу залишається тим самим, що і раніше. Ним є комети, що наближаються до Сонця. При цьому летючі речовини, подібні до водяної пари, випаровуються, а дрібні камінчики відділяються від крижаного тіла і формують метеорні потоки.

Тепло викликає руйнування метеороїдів

Саме на дослідженні того, як із часом змінюється розмір частинок у метеорних потоках, і полягала основна частина дослідження. Науковці припускали, що якщо стара теорія про утворення міжпланетного пилу правильна, то за подрібнення мають відповідати зіткнення метеороїдів. А значить, чим старший потік і чим ближчий він до Сонця, тим дрібнішими у ньому мають бути частинки.

Перевірити, чи так це насправді, вченим допомогла система «CAMS», створена NASA. Вона складається з 15 окремих мереж автоматичних камер, розкиданих по 10 країнах. Вони постійно відстежують метеори, що входять в атмосферу нашої планети. Вчені розробили програмне забезпечення, що аналізує їхню яскравість і траєкторії, та виявляє, до яких потоків вони належать.

На подив науковців, ті метеорні потоки, що розташовані ближче до Сонця, а отже, мають більшу кінетичну енергію, зовсім не складалися з найдрібніших частинок. Їхній розмір корелював скоріше з температурою, до якої нагріваються камінці. А значить, зовсім не зіткнення призводять до утворення міжпланетного пилу.

Вчені припустили, що в цьому винне саме тепло. Нагрівання викликає появу внутрішніх напружень, які згодом призводять до повного руйнування метеороїдів. Саме так утворюється пил, що відповідальний за «зодіакальне світло».