Волонтери допомогли відкрити рекордну екзопланету в подвійній зоряній системі

Команда астрономів та громадських науковців відкрила рекордну планету в придатній для життя зоні незвичайної зоряної системи, що включає дві зорі й, можливо, ще один світ.

Планета TOI 4633 c, відкрита громадськими науковцями
Планета TOI 4633 c, відкрита громадськими науковцями. Джерело: phys.org

Унікальна планетна система

Астрономи помітили планету, схожу на Нептун, коли вона проходила перед своєю головною зорею, тимчасово приглушуючи її світло, подібно до сонячного затемнення на Землі. Саме так зазвичай відбувається, коли вчені застосовують метод, який називається транзитним. Коли орбіта небесного тіла пролягає між нами та якоюсь зорею, його можна відкрити навіть тоді, коли воно жодним чином себе не проявляє.

Нова планета виявилася рекордною одразу з кількох причин. Серед усіх транзитних світів вона розташована найдалі від свого світила: їй потрібно 272 дні, аби обігнути свою зорю. Крім того, саме світило є найяскравішим серед тих, що мають такий світ у зоні, придатній до життя.

Подальші спостереження за системою виявили ще більше особливостей. Навколо зорі також обертається ще не підтверджена друга планета з 34-денною орбітою і, можливо, ще одне світило. Унікальна система надає цінну інформацію для науковців, які намагаються зрозуміти, як планети формуються і залишаються на стабільних орбітах у кратних системах. Дослідники представили своє відкриття 30 квітня в журналі The Astrophysical Journal.

Зоряні системи утворюються, коли хмари газу і пилу починають збиратися разом. Коли дві зорі формуються поряд, вони можуть утворити пару. В такому випадку ймовірність утворення планет знижується вдвічі. Тож нова система в цьому плані здається справді цікавою.

Допомога волонтерів

Новознайдену планету — офіційна назва TOI 4633 c, але вчені назвали її Персіваль (на честь персонажа серії книг про Гаррі Поттера) — вперше ідентифікували громадські науковці, просіюючи дані, зібрані супутником NASA для дослідження транзитних екзопланет (TESS). Програма Planet Hunters TESS дозволяє кожному, хто має комп’ютер, під’єднаний до Інтернету, шукати невідкриті планети в даних цього космічного телескопа.

Наукові волонтери або, як їх ще називають, громадські науковці допомагають професійним астрономам сортувати величезні масиви даних, які занадто великі для дослідників, щоб аналізувати їх самостійно. На сьогодні проєкт дозволив понад 43 000 волонтерам із 90 країн світу сприяти створенню каталогу з близько 25 млн об’єктів. Волонтери особливо цінні у пошуку довгоорбітальних екзопланет, оскільки їх важко ідентифікувати за допомогою комп’ютерів.

Після того, як 15 вчених-аматорів позначили можливу планету, професіонали вирішили придивитися до неї ближче. Подальше дослідження радіальної швидкості зорі показало можливість існування другого світу ближче до неї.

Чим ще цікава нова планета

Подальші дослідження зображень та архівних даних показали, що те, що вчені спочатку вважали однією зорею, насправді є двома. Вони обертаються настільки близько одна до одної, що із Землі побачити їх окремо практично неможливо. Однак архівні спостереження за системою, зібрані за останні 119 років, показали, що це справді тісна пара.

Нова екзопланета має другу за довжиною орбіту серед усіх планет, відкритих за допомогою даних TESS, і є однією з п’яти з орбітами, що перевищують 100 днів. Хоча вчені вважають, що цей світ перебуває у зоні, придатній для життя, вони б не радили її як місце призначення для наступної міжзоряної відпустки.

TOI 4633 c не має твердої поверхні, а її атмосфера, ймовірно, складається з водяної пари, водню і метану. Однак попередні дослідження показали, що довгоперіодичні планети, швидше за все, мають супутники, які можуть мати тверду поверхню для зародження життя.

Нове дослідження допоможе вченим робити кращі прогнози щодо пошуку екзопланет. Адже майже половина всіх сонцеподібних зір перебуває у багатозоряних системах.