Вогняне пекло: астрономи знайшли вулканічний аналог Землі

Міжнародна команда астрономів оголосила про виявлення землеподібної екзопланети. Її поверхня може бути покрита великою кількістю вулканів, що роблять її схожою на Іо. Про це йдеться в статті, опублікованій у нещодавньому випуску журналу Nature.

Третя планета в системі червоного карлика

Знайдена екзопланета обертається навколо невеликого червоного карлика LP 791-18, розташованого на відстані 90 світлових років від Землі у напрямку сузір’я Чаша. Раніше астрономам було відомо про два світи в цій системі. Один із них (LP 791-18 b) на 20% більший за Землю. Другий (LP 791-18 с) у 2,5 раза більший за Землю і має в сім разів більшу масу.

Суперземля у красного карлика
Суперземля біля червоного карлика в уявленні художника. Джерело: Gabriel Pérez Díaz, SMM (IAC)

Під час спостережень, виконаних за допомогою орбітальних обсерваторій TESS і Spitzer, а також мережі наземних телескопів, астрономам вдалося виявити третій світ у цій системі. Він отримав позначення LP 791-18 d.

За своїми розмірами та масою LP 791-18 d нагадує Землю. Однак їх ніяк не можна назвати двійниками. Річ у тім, що орбіта LP 791-18 d проходить на дуже невеликій відстані від зорі — вона робить один оберт навколо свого батьківського світила лише за 2,8 дня. Через це LP 791-18 d повинна перебувати в приливному захопленні й бути завжди повернена до червоного карлика однією і тією ж півкулею.

Вулканічна версія Землі

LP 791-18 d привернула увагу астрономів завдяки своїй орбіті. Річ у тім, що під час свого обертання навколо зорі вона періодично зближується з набагато масивнішою LP 791-18 с. Мінімальна відстань між двома планетами становить лише 1,5 млн км (це в 33 рази менше від мінімально можливої дистанції між Землею і Марсом). Кожне таке зближення чинить потужний гравітаційний вплив на LP 791-18 d, витягаючи її орбіту. Через це планета деформується під дією приливних сил червоного карлика.

Вулканічна екзопланета в уявленні художника. Джерело: NASA’s Goddard Space Flight Center/Chris Smith (KRBwyle)

Розрахунки дослідників показали, що ці деформації мають виробляти значну кількість тепла в надрах планети. Найімовірніше, воно скидається за допомогою вулканічної активності. На думку астрономів, LP 791-18 d може нагадувати Іо, поверхня якої вкрита величезною кількістю вулканів, що постійно вивергаються.

Чи може LP 791-18 d бути населеною? Її денний бік занадто гарячий, щоб там могло виникнути звичне нам життя. Однак астрономи припускають, що завдяки бурхливій вулканічній активності планета може мати атмосферу. Можливо, що її нічний бік досить прохолодний для конденсації води.

Так це чи ні, стане зрозуміло під час майбутніх спостережень, виконаних за допомогою потужніших телескопів. LP 791-18 вже входить до списку цілей для обсерваторії James Webb. Найімовірніше, з часом до нього увійде і LP 791-18 d.

За матеріалами https://astrobiology.com.