Вогняна демонстрація: чому не варто дивитися на Сонце в телескоп

Серед астрономів побутує старий професійний жарт. Згідно з ним, подивитися на Сонце в телескоп можна двічі в житті: перший раз — правим оком, другий — лівим.

Сонячний телескоп. Джерело: www.skyatnightmagazine.com

Причина, чому не варто так робити, очевидна. Навіть найслабший телескоп збирає набагато більше світла, ніж людське око, та фокусує його у вузький потік. А кожен, хто грав у дитинстві з лупою, знає, що буває, якщо спрямувати сфокусовані нею сонячні промені на якийсь предмет. Тільки у випадку з телескопом ефект настане набагато швидше і буде набагато гіршим.

Звичайно, астрономи регулярно спостерігають Сонце в телескопи. Це може робитися різними способами — наприклад, шляхом проєкції зображення на білу поверхню. Саме так за світилом спостерігав Галілео Галілей. Сучасніший метод передбачає використання спеціальних захисних фільтрів, що відсікають усе шкідливе випромінювання і пропускають лише невелику частину світла на тій довжині хвилі, яка потрібна досліднику. Також існують і спеціалізовані телескопи, призначені для спостережень за нашим світилом.

Але що буде, якщо направити на Сонце звичайний оптичний телескоп, не оснащений жодними захисними фільтрами? Відомий астрофотограф Ендрю Маккарті вирішив продемонструвати цей ефект, записавши невелике, але вельми наочне відео. При цьому він підкреслив, що використовував для експерименту один зі своїх найменш потужних телескопів.

Раніше ми розповідали про те, як Ендрю Маккарті створив епічний портрет Сонця.