Виявлена комета, що «зупинилася» біля Юпітера

Юпітер має найбільшу в Сонячній системі популяцію троянських астероїдів. Так називають об’єкти, розташовані в околицях точок Лагранжа L₄ і L₅. Тіла, що потрапили в них, перебувають в орбітальному резонансі 1:1 з планетою і завдяки цьому залишаються практично нерухомими щодо неї.

Комета P/2019 LD2 (ATLAS). Джерело: NASA, ESA, and B. Bolin (Caltech)

У 2019 році астрономи виявили, що один із троянських астероїдів Юпітера, який пізніше отримав позначення P/2019 LD2 (ATLAS), несподівано почав проявляти кометну активність. Під час подальших спостережень, у яких взяли участь як наземні обсерваторії, так і космічні телескопи Spitzer і Hubble, дослідники встановили, що це повноцінна комета, яка має чітко виражену кому, ядро та хвіст протяжністю 700 тис. км.

Результати комп’ютерного моделювання свідчать, що P/2019 LD2 (ATLAS) потрапила в точку L₄ лише два роки тому. До цього вона належала до кентаврів — групи тіл, які рухаються між орбітами Юпітера і Нептуна, посідаючи за своїми властивостями проміжне становище між астероїдами та об’єктами пояса Койпера.

Вочевидь, P/2019 LD2 нещодавно зблизилася з Юпітером, після чого гравітаційний вплив планети «закинув» її в район точки L₄. За словами астрономів, комета навряд чи затримається на нинішній позиції. Лише через два роки вона знову зблизиться з газовим гігантом, після чого продовжить подорож до Сонця. З імовірністю 90% протягом наступного півмільйона років гравітація нашого світила викине її з Сонячної системи, надавши третю космічну швидкість. Отже, P/2019 LD2 стане міжзоряною мандрівницею.