Виявлена екзотична зоря, що утворилася внаслідок злиття білих карликів

У недавньому випуску журналу Astronomy & Astrophysics була опублікована стаття групи німецьких і російських астрономів, присвячена виявленню екзотичної зорі, яка отримала позначення J005311. Вона розташована в центрі туманності IRAS 00500 6713, розташованої на відстані близько 7 тис. світлових років від Сонця.

Туманність IRAS 00500+6713. Джерело: Astronomy & Astrophysics (2020). DOI: 10.1051/0004-6361/202039232

На думку астрономів, J005311 утворилася внаслідок злиття пари білих карликів. У таких випадках подальший розвиток подій залежить від суми мас вихідних об’єктів. Якщо вона перевершує межу Чандрасекара (приблизно 1,44 сонячної маси), то злиття завершується спалахом наднової типу Iа. Якщо ж вона менша за цю межу, то утворюється новий білий карлик.

У випадку з J005311 розрахунки показують, що сумарна маса її «батьків» перевищувала сонячну щонайменше в 1,5 раза. Однак злиття пішло не за звичним сценарієм. Термоядерна реакція, що почалася, торкнулася лише невеликої частини речовини білих карликів. У результаті стався менш потужний спалах, який призвів до утворення спостережуваної туманності. Основна ж частина речовини вціліла, сформувавши новий об’єкт — екзотичну зорю раніше невідомого типу. Вона є джерелом незвичайного рентгенівського випромінювання та характеризується вищою яскравістю, ніж білі карлики, а в її хімічному складі домінують кисень і неон.

Утім, на думку дослідників, незвичайному світилу не судилося довге життя. J005311 є нестабільною і впродовж найближчих десяти тисяч років переживе гравітаційний колапс, який призведе вже до «повноцінного» спалаху наднової та появи нейтронної зорі.