Від темної енергії до далеких квазарів: DESI побачив мільярди об’єктів Всесвіту

Спостережуваний Всесвіт неймовірно великий. І зі збільшенням потужності наших телескопів ми виявляємо, що він стає все більшим. Для вивчення темної енергії — таємничої сили, що стоїть за прискореним розширенням нашого Всесвіту — вчені використовують Спектроскопічний інструмент темної енергії Національної лабораторії Берклі (DESI), встановлений в Національній обсерваторії Кітт-Пік, яка є частиною програми NOIRLab, для вимірювання світла від більш ніж 40 млн галактик, квазарів і зір. Це світло підказує дослідникам, наскільки далеко розташований об’єкт, створюючи тривимірну космічну карту. DESI фінансується Міністерством енергетики США (DOE) й управляється Лабораторією Берклі.

13 червня колаборація оприлюднила свій перший кеш даних, який містить майже два мільйони об’єктів. Монументальний набір даних створений із 3500 широкооглядових світлин, зроблених протягом шести місяців під час фази «валідації дослідження» у 2020 та 2021 роках. Об’єм отриманих даних складає майже 80 терабайт.

«Той факт, що DESI працює так добре і що кількість наукових даних, отриманих під час валідації дослідження, можна порівняти попередніми завершеними дослідженнями неба, є монументальним досягненням. Ця віха показує, що DESI є унікальною спектроскопічною фабрикою, дані якої не тільки дозволять вивчати темну енергію, а й будуть затребувані всією науковою спільнотою для розв’язання інших питань, таких як темна матерія, гравітаційне лінзування й еволюція галактик», — сказала провідна дослідниця Наталі Паланка-Делабруй, прессекретарка DESI та науковиця з Лабораторії Берклі Міністерства енергетики США.

DESI
Спектроскопічний інструмент темної енергії (DESI) проводить спостереження в нічному небі на 4-метровому телескопі Ніколаса У. Мейалла в Національній обсерваторії Кітт-Пік в Аризоні. Авторство: KPNO/NOIRLab/NSF/AURA/T. Словінський

Попередня версія даних DESI була доступна у вигляді каталогів і спектральних файлів із Національного наукового обчислювального центру енергетичних досліджень на суперкомп’ютері, який обробляє дані DESI. Крім того, частина перших даних DESI доступна у вигляді баз даних з можливістю пошуку через Лабораторію астрономічних даних Громадського центру науки, програму NOIRLab і нову Лабораторію спектрального аналізу й каталогізації (SPARCL).

Днями група DESI також опублікувала низку статей, пов’язаних з раннім випуском даних, які включають вимірювання скупчень галактик, дослідження рідкісних об’єктів, а також описи інструментів і операцій зйомки. Нові статті ґрунтуються на першому вимірюванні шкали космологічних відстаней DESI, в якому були використані дані перших двох місяців рутинних спостережень, а також продемонстрована здатність DESI досягати поставлених цілей.

Широкий Всесвіт та червоний зсув

Коли Всесвіт розширюється, він розтягує довжини хвиль світла, роблячи його червонішим. Ця характеристика відома як червоний зсув. Чим далі розташована галактика, тим більше її червоний зсув на спектральній лінії. DESI, який є найпотужнішим у світі багатооб’єктним оглядовим спектрографом, спеціалізується на збиранні червоних зсувів, які потім можуть бути використані для вирішення одних із найбільших загадок в астрофізиці: що таке темна енергія та як вона змінювалася впродовж історії Всесвіту.

DESI
Спектроскопічний інструмент темної енергії (DESI) встановлений на 4-метровому телескопі Ніколаса У. Мейолла в Національній обсерваторії Кітт-Пік поблизу Тусона, штат Аризона. Авторство: NOIRLab/KPNO/NSF/AURA/P. Маренфельд

Вже з’явилися дві цікаві знахідки: докази масової міграції зір у Галактику Андромеди та неймовірно далекі квазари — надзвичайно яскраві та активні надмасивні чорні діри, знайдені в центрах галактик.

Попереду ще багато даних, які ми отримаємо в результаті експерименту. Наразі місія DESI триває вже два роки з п’ятирічного терміну і випереджає графік у своєму прагненні зібрати понад 40 млн червоних зсувів. У межах дослідження вже занесено до каталогу понад 26 млн астрономічних об’єктів, і щомісяця до нього додається ще понад мільйон.

Раніше ми повідомляли про те, як був знайдений найстаріший квазар у Всесвіті.

За матеріалами techexplorist.com.