Вцілілі в зоряному вогні: James Webb виявив дві екзопланети, які пережили червоного гіганта

Завдяки космічному телескопу James Webb (JWST), астрономи виявили кандидатів в екзопланети у двох білих карликів. Вони пережили перетворення своєї зорі на червоного гіганта.

Доля Сонця

На зорі, чия маса становить від 0,3 до 8 сонячних, чекає однакова доля. Після вичерпання запасів водневого пального вони почнуть розширюватися, перетворюючись на червоних гігантів, попутно поглинаючи екзопланети, що обертаються навколо них. Наше Сонце не є винятком. Через 7 мільярдів років воно настільки збільшиться в розмірах, що знищить Меркурій, Венеру і, з великою часткою ймовірності, Землю.

Червоний надгігант в уявленні художника. Джерело: ESO/M. Kornmesser

Але червоні гіганти не ростуть вічно. У якийсь момент вони скидають свою оболонку, після чого від них залишається ядро, яке стискається, остигає й перетворюється на білого карлика. Це означає, що планети на віддалених орбітах цілком можуть пережити загибель своєї зорі.

Екзопланети, що вижили

Попри те, що на сьогодні астрономи змогли виявити понад п’ять тисяч екзопланет, лише невелика дещиця з них обертається навколо білих карликів. Тим важливіше відкриття, зроблене JWST. Йому вдалося безпосередньо зазнімкувати два кандидати в екзопланети у білих карликів WD 1202-232 і WD 2105-82. Відкриття було зроблено за допомогою камери середнього інфрачервоного діапазону MIRI.

Белый карлик
Білий карлик в уявленні художника. Джерело: NASA, ESA, Joseph Olmsted (STScI)

WD 2105-82b розташований на відстані 52 світлових років від Землі. Його вік оцінюється в 1,6 млрд років. Вважається, що він перетворився на білого карлика 0,8 млрд років тому. Дані JWST свідчать про те, що на відстані 34,6 а. о. від нього розташований газовий гігант, чия маса становить 1 – 2 маси Юпітера. На думку астрономів, у минулому орбіта екзопланети проходила на значно ближчій дистанції в 9,7 а. о. від зорі.

Білий карлик WD 1202-232 віддалений від Землі на 34 світлових роки. Він утворився 0,9 млрд років тому за загального віку системи в 5,3 млрд років. Екзопланета, що обертається навколо нього, теж являє собою газовий гігант, чия маса лежить у діапазоні від 1 до 7 мас Юпітера. Зараз її орбіта проходить на відстані 11,5 а. о. від зорі, у минулому цей показник міг становити 5,3 а. о.

Зазнімковані телескопом James Webb екзопланети біля білих карликів. Джерело: Susan E. Mullally et al. / arXiv, 2024

Поки що обидві екзопланети перебувають у списку кандидатів. Але за словами дослідників, імовірність хибнопозитивного результату становить лише 1 до 3000. У разі підтвердження вони стануть першими, безпосередньо зазнімкованими, екзопланетами біля білих карликів, схожими за характеристиками з газовими гігантами Сонячної системи, і продемонструють, що такі планети, як Юпітер, можуть пережити загибель Сонця.

За матеріалами https://arxiv.org