Вчені знайшли воду в атмосфері планети Смертріос

Смертріос, або HD 149026 b 1, — це екзопланета, що обертається навколо жовтої зорі на відстані 250 св. років від нас. Вона являє собою «гарячий сатурн». Нещодавно вчені дослідили її атмосферу і знайшли там воду.

Планета Смертріос
Планета Смертріос. Джерело: phys.org

Водяна пара на планеті Смертріос

За допомогою спектрографа CARMENES астрономи знайшли докази наявності водяної пари в атмосфері гарячої екзопланети Сатурна HD 149026 b. Це відкриття, про яке повідомляється в науковій статті, опублікованій на сервері препринтів arXiv, може стати ключем до кращого розуміння структури й сценарію формування цього інопланетного світу.

Смертріос — багатий на метали «гарячий сатурн», що обертається навколо HD 149026 — жовтої зорі-субгіганта спектрального типу G0 IV, на відстані близько 248,5 світлових років. Планета має радіус майже 0,81 юпітеріанського і приблизно втричі меншу, ніж у Юпітера, масу. Попередні спостереження показали, що Смертріос обертається навколо свого світила кожні 2,876 доби. При цьому він розташований на відстані 0,043 а.о. від нього. Рівноважна температура планети оцінюється в 1693 К.

Команда астрономів під керівництвом Саєда А. Рафі з Токійського університету в Японії використовувала CARMENES в обсерваторії Калар-Альто для проведення крос-кореляційної спектроскопії Смертріоса з високою роздільною здатністю. Їхньою головною метою було отримати більше інформації про склад атмосфери цієї екзопланети.

Що показали дослідження атмосфери екзопланети?

Проаналізувавши дані CARMENES, команда Рафі знайшла докази наявності водного сигналу дуже близько до очікуваного місцеперебування Смертріоса. Найсильніший сигнал мав відношення сигнал / шум 4,8. Астрономи зазначили, що виявлені коливання поки що можна розглядати лише як доказ існування водяної пари, а не як підтверджене відкриття.

Згідно з дослідженням, докази наявності водяної пари в атмосфері Смертріоса свідчать про те, що співвідношення вуглецю до кисню на планеті має бути менше одиниці, якщо атмосфера однорідна і перебуває у хімічній рівновазі, оскільки вміст ціанистого водню, як очікується, дуже низький.

Хоча дослідники шукали ціанистий водень в атмосфері Смертріоса, вони не знайшли жодних ознак цієї сполуки. Астрономи припускають, що це може бути пов’язано з відносно низькою кількістю даних. Тому можливість наявності ціанистого водню в атмосфері цієї планети не можна остаточно виключити.

У дослідженні також виміряли орбітальну швидкість і швидкість спокою Смертріоса, які виявилися приблизно 158,17 і 2,57 км/с відповідно. Однак хоча орбітальна швидкість узгоджується з очікуваним значенням, швидкість спокою має сильне червоне зміщення. Автори статті дійшли висновку, що це можна пояснити кількома сценаріями, такими як аномальна атмосферна динаміка або орбіта з ненульовим ексцентриситетом.

Три зіткнення астероїдів: учені знайшли джерело більшості метеоритів