Вчені знайшли нове пояснення для швидких радіосплесків

Швидкі радіосплески — загадкове і дуже короткочасне явище, яке спостерігається на деяких діапазонах хвиль. Більшість сучасних теорій стверджують, що його породжують магнетари. Однак нове дослідження припускає, що вони утворюються внаслідок взаємодії двох пульсарів.

Злиття чорних дір породжує швидкі радіосплески
Злиття чорних дір породжує швидкі радіосплески. Джерело: news.mit.edu

Що породжує швидкі радіосплески

Швидкі радіосплески вперше виявили 2007 року. Це надзвичайно потужні сигнали, які тривають лише кілька десятків секунд. Через це неможливо було точно встановити, звідки вони надходять. Відповідно, і їхнє джерело наразі є точно не встановленим.

Разом із тим за роки, що минули, дослідники зареєстрували понад 600 подібних явищ, і висунули припущення, що їхнім джерелом є магнетари. Ці нейтронні зорі мають найсильніші у Всесвіті магнітні поля, і вчені підозрюють, що саме в них час від часу виникають збудження, які наша апаратура і сприймає як швидкі радіосплески.

Однак у новому дослідженні, опублікованому у Physical Review Letters, фізики припустили, що джерелом швидких радіоімпульсів може бути зовсім інший тип нейтронних зір — пульсари. Точніше, їх можуть породжувати пари цих об’єктів.

Пари нейтронних зір

У новому дослідженні автори розглянули, що відбувається перед злиттям чорних дір. Дослідження, опубліковане 2017 року, показало, що безпосередньо перед цим можуть спостерігатися електромагнітні явища, дуже схожі на швидкі радіосплески.

Коли нейтронні зорі наближаються одна до одної, швидкість їхнього обертання зростає. Це прискорює електрони над їхніми полюсами, що призводить до створення електронно-позитронного плазмового поля. Потім, коли світила зближуються, електромагнітна енергія виривається з магнітних полів обох зір в орбітальній площині безпосередньо перед їхнім зіткненням.

На думку дослідників, у цей момент і стаються швидкі радіосплески. При цьому ззовні це явище дуже схоже на те, що могло б відбуватися і поруч із магнетаром. Однак різницю між ними можна було б вловити.

Адже у випадку з магнетаром це відбувалось би після якоїсь події, яку можна було б спостерігати якимось іншим способом. А у випадку пари пульсарів швидкі радіосплески мають відбуватися безпосередньо перед їхнім злиттям. Дослідники сподіваються, що радіотелескопи майбутнього зможуть побачити цю різницю.