Швидкі радіосплески пронизали сусідню галактику

Нещодавно масив телескопів Вестерборк у Нідерландах пройшов оновлення. До нього під’єднали потужний суперкомп’ютер. Завдяки цьому вчені змогли у стислі строки встановити точне положення п’яти швидких радіосплесків і виявили, що частина з них пронизала сусідню Галактику Трикутника.

Антени почули швидкі радіосплески
Антени почули швидкі радіосплески. Джерело: ASTRON/Futselaar/van Leeuwen

Радіотелескоп став чутливішим

Нідерландські науковці, які працюють із масивом радіотелескопів Вестерборк, 12 квітня опублікували результати роботи із ним після того, як до нього приєднали новий потужний суперкомп’ютер. Вони розповіли, що завдяки цьому змогли побачити у стислі терміни одразу п’ять швидких радіосплесків. І виявили, що частина з них пройшла крізь сусідню Галактику Трикутника.

Обсерваторія Вестерборк складається з 12 тарілкоподібних антен, які працюють як одне ціле. Завдяки цьому вони мають чутливість, як радіотелескоп набагато більшого діаметра. Однак раніше сигнали з кожної окремої антени просто сумувалися, тому чутливість щодо напрямку сигналу в нього була достатньо невеликою.

Але після того, як до приймачів приєднали новий суперкомп’ютер Apertif Radio Transient System, ARTS) із сигналами від кожної антени змогли працювати значно складнішим чином. Завдяки цьому вдалося точно локалізувати на небі точки, з яких надходять навіть такі короткочасні імпульси, як швидкі радіосплески.

Чому швидкі радіосплески такі загадкові

Швидкі радіосплески дійсно відбуваються за дуже короткий час. Вони тривають усього кілька мілісекунд. Але при цьому їхня енергія просто фантастична. Вчені встановили, що їх породжують одні з найпотужніших вибухів у Всесвіті.

А ось що саме так потужно вибухає, астрофізики досі не впевнені. Найкраще на цю роль підходять нейтронні зорі. Коли на них починає падати надто вже велика кількість речовини, вони здатні перетворювати її надлишок на енергію, переважно у радіодіапазоні.

Проте перевірити це припущення вкрай важко. Походження швидких радіосплесків від нейтронних зір доведене лише для кількох відносно близьких для нас випадків. Більшість же з них відбувається на відстанях, на яких пульсар не видно у жодному діапазоні.

Галактика Трикутника

Саме тому такою важливою виявилася нова здатність масиву Вестерборк дуже точно визначати положення джерела швидкого радіосплеску. І воно мало досить неочікуваний побічний ефект. Виявилося, що три з п’яти зареєстрованих радіосплесків пройшли наскрізь Галактику Трикутника, яка розташована всього в кількох мільйонах світлових років від нас.

Пронизування галактики швидкими радіосплесками не є чимось новим. Вони регулярно проходять крізь Чумацький Шлях та інші зоряні системи. Життя на планетах цих подій не відчуває взагалі. Зате їх відчувають невидимі електрони, розсіяні у міжзоряному просторі.

Радіосплески збуджують їх, вони самі починають випромінювати енергію і цей сигнал також бачать антени на Землі. Саме так нідерландські вчені змогли завдяки трьом імпульсам, які прийшли здалеку, зрозуміти, як розподіляється невидима матерія у сусідній галактиці.